Shopping Cart

به وبسایت رنویار خوش آمدید!

ارتباط با ما :۰۲۱۸۸۸۲۸۴۲۶

استپر موتور چیست و چه نقشی در کارکرد خودرو دارد؟

استپر موتور چیست و چه نقشی در کارکرد خودرو دارد؟استپر موتور چیستاستپر موتور چیست. استپر، یکی از قطعات اصلی موتور خودروهای درون‌سوز انژکتوری است که روی دریچه گاز نصب می‌شود. خرابی این قطعه تأثیر منفی روی عملکرد موتور داشته و منجر به افزایش آلایندگی خودرو می‌شود.برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید

استپر از جمله قطعاتی است که در موتورهای مختلفی از صنعتی گرفته تا موتور خودرو استفاده می‌شود. این قطعه طول عمر نداشته و تنها در صورت خرابی یا آسیب نیاز به تعویض خواهد داشت. اما مراحل تعویض و راه‌اندازی آن بسیار حساس است چون گاهی حتی تماس دست نیز منجر به خرابی این قطعه می‌شود. بنابراین اگر بدانید علائم خرابی استپر موتور چیست، خیلی سریع‌تر می‌توانید از بروز اختلال در عملکرد موتور جلوگیری کنید. ما در این مقاله سعی کرده‌ایم تا استپر موتور را تعریف کرده و مورد تحلیل قرار دهیم، بنابراین تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا با نقش این قطعه در خودرو آشنا شوید.

استپر موتور یا Idle Air Control Valve

موتور استپر (idle air control valve) یکی از قطعات اصلی موتور خودروهای درون‌سوز انژکتوری است که روی دریچه گاز نصب می‌شود. خرابی این قطعه تأثیر منفی روی عملکرد موتور داشته و منجر به افزایش آلایندگی خودرو می‌شود. یونیت موتور با توجه به سیگنال‌هایی که از سنسورهای دیگر موتور دریافت می‌کند، به استپر فرمان می‌دهد. عملکرد صحیح استپر منجر به تنظیم میزان هوای ورودی به موتور خودرو (در زمان عدم فشردن پدال گاز توسط راننده) می‌شود. در ادامه به بررسی وظایف این قطعه بسیار مهم می‌پردازیم.

 ستپر موتور چیست

میکرو استپر موتور چگونه لرزش خودرو را کم می‌کند؟

یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش لرزش خودرو در سرعت‌های پایین، استفاده از میکرو استپر موتور است. این قطعه هر گام کامل موتور را به گام‌های کوچک‌تری تقسیم کرده و در نتیجه به نرم چرخیدن در سرعت‌های پایین کمک خواهد کرد. بنابراین میکرو استپر یکی از محصولاتی است که هدف اصلی استفاده از آن، کاهش لرزش خودرو خواهد بود.

 میکرو استپر

اجزای تشکیل‌دهنده استپر موتور

موتور الکتریکی

بوش جدا‌کننده

-کلاهک

-فنر نگه‌دارنده

-شفت استپر

وظیفه اصلی استپر موتور چیست؟

استپر موتور یک قطعه مکانیکی-الکترونیکی است که وظیفه اصلی آن روشن نگاه داشتن موتور و تنظیم میزان هوای ورودی به دریچه گاز است. این قطعه اطلاعات را از سنسور دریچه گاز دریافت کرده و به ECU ارسال می‌کند. به این ترتیب از خاموشی ماشین در دورهای پایین موتور جلوگیری خواهد شد. مهم‌ترین کاربرد استپ موتور، روشن نگاه داشتن موتور در دورهای پایین یا در حالت دور آرام است.

گاهی با روشن کردن کولر، بار اضافی روی موتور خودرو وارد شده و این استپر است که مانع خاموش شدن خودرو خواهد شد. اگر بخواهیم خیلی ساده کاربرد استپ موتور را شرح دهیم، می‌توان گفت که در شرایط کثیفی و آلودگی دریچه گاز خودرو و بروز اختلال در عملکرد آن، کمک می‌کند تا موتور بدون نوسان به کار خود ادامه داده و خاموش نشود.

-تنظیم دور موتور در زمان ورود بار اضافی به موتور مانند زمان روشن کردن کولر

-نگاه‌ داشتن دور آرام موتور در زمان ساسات

-تثبیت دورهای ناپایدار موتور و جلوگیری از نوسان آن

-کمک به تنظیم هوای دور آرام موتور

-کمک به تنظیم سوخت در دور آرام موتور

جلوگیری از خاموشی موتور در زمان تعویض دنده یا خلاص بودن دنده

استپر موتور قطعه بسیار مهمی است که بروز کوچکترین اشکال یا خرابی در آن باعث بروز اختلال در عملکرد موتور خواهد شد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای خرید این محصول، خصوصاً برای خودروهای رنو، به فروشگاه لوازم یدکی رنو مراجعه کنید تا از کیفیت قطعه مطمئن باشید. 

طریقه راه‌‌اندازی  و روش باز کردن استپ موتور

دقت کنید که استپر موتور قطعه حساسی است و در برخی موارد دست زدن به آن می‌تواند یکی از عوامل اصلی خرابی و یا بروز اشکال در این قطعه شناخته شود.

-سوئیچ خودرو را ببندید.

حدود 1 دقیقه صبر کنید و سپس قفل باتری‌ها و سپس سوکت استوپر موتور را بردارید.

-2 عدد پیچ استوپر را به آرامی باز کنید.

-استوپر را جدا کنید.

-در محل قرارگیری استپر موتور چند قطره روغن موتور بریزید. عدم روغن‌کاری روی عملکرد موتور تأثیر منفی داشته و باعث بروز اختلال خواهد شد.

استوپر جدید را در جای خود قرار داده، پیچ‌ها را ببندید و سپس سوکت استوپر را وصل کنید.

-حال قفل باتری‌ها را در جای خود گذاشته و سپس محکم کنید.

به مدت 15 ثانیه سوئیچ را روی برق قرار دهید.

حال به مدت 15 ثانیه سوئیچ را از حالت برق خارج کنید.

قرار دادن سوئیچ به مدت 15 ثانیه روی برق و سپس خارج کردن آن از حالت برق را 3 بار تکرار کنید.

-در این مرحله می‌توانید استارت بزنید.

استپر موتور، واشر آب بندی ترموستات، سنسور دمای آب و … از جمله قطعات کوچکی هستند که سلامت و عملکرد درست آن‌ها منجر به کارکرد صحیح موتور خواهد شد، پس به خاطر اندازه کوچکشان آن‌ها را دست کم نگیرید.

 

تمیز کردن و روغن‌کاری استپر موتور

برای تمیز کردن استپر موتور هرگز از بنزین و دیگر مواد شیمیایی قوی استفاده نکنید، چرا که عمر این قطعه را کاهش خواهد داد.

اسپری‌های مخصوصی برای تمیز کردن استپرها وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. این اسپری‌ها به صورت کامل منافذ استپر را تمیز می‌کنند.

برای اسپری کردن استپر آن را به گونه‌ای در دست بگیرید که در حین اسپری کردن، آلودگی‌ها به داخل آن برنگردد. حالا محل قرارگیری استپر را به خوبی تمیز کنید و سپس به روغن کاری استپر موتور و محل قرارگیری آن بپردازید.

تمیزکردن استپر موتور

علائم خرابی استپر موتور

– زمانی‌ که راننده به‌صورت ناگهانی پای خود را از روی پدال گاز برمی‌دارد، خودرو خاموش می‌شود.

بعد از روشن شدن موتور، خودرو بی‌دلیل گاز می‌خورد.

-در زمان درجا کار کردن خودرو، نوسان دور موتور با لرزش همراه است.

سرعت دور در جای خودرو کاهش پیدا کرده است.

ساسات خودرو خوب کار نمی‌کند.

با گرم شدن موتور، دور موتور حتی تا 2000 دور نیز بالا می‌رود.

در چند خط بخوانید!

در این مقاله به این موضوع پرداختیم که استپر موتور چیست و چه نقشی در کارکرد بهتر خودرو دارد. همانطور که مطالعه کردید این قطعه بسیار کوچک است اما خرابی یا استهلاک آن می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی بزرگ و باورنکردنی مانند خرابی موتور شود. این قطعه معمولا عمری طولانی دارد، اما در شرایطی که به خوبی از آن نگهداری کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *