Shopping Cart

به وبسایت رنویار خوش آمدید!

ارتباط با ما :۰۲۱۸۸۸۲۸۴۲۶

با 5 علت خرابی هیدرولیک فرمان آشنا شوید

با 5 علت خرابی هیدرولیک فرمان آشنا شویدبا 5 علت خرابی هیدرولیک فرمان آشنا شوید.علت خرابی هیدرولیک فرمان؛ دارای دلایل مختلفی همانند پمپ هیدرولیک، شلنگ هیدرولیک، مخزن یا شلنگ هیدرولیک میتوان جزوی از دلایلی خرابی باشد. برای برطرف کردن موارد بسیاری ذکر شد. برروی لینک کلیک کنید.

با گذشت زمان و پیشرفت هر چه بیشتر صنعت خودروسازی در جهان، خودروها به سمتی رفته‌اند که آسایش و راحتی را بیش از پیش برای راننده فراهم کنند. یکی از سیستم‌هایی که رانندگی را به امری لذت‌بخش برای شما تبدیل می‌کند، سیستم هیدرولیک فرمان است. با اینکه این سیستم مانع از بروز خستگی در هنگام چرخاندن فرمان می‌شود، اما ممکن است به دلایل مختلف دچار اختلال گردد. علت خرابی هیدرولیک فرمان هرچه که باشد، نشان از یک نابهینگی در داخل خودرو می‌دهد و لازم است برطرف شود. با این حال بهتر است پیش از هر گونه اقدام جهت تعمیر هیدرولیک فرمان، با این علل آشنا شوید. در این مطلب قصد داریم به 5 علت خرابی هیدرولیک فرمان و نشانه‌های این خرابی بپردازیم. همراهمان باشید.

 

فرمان هیدرولیک چیست؟

سیستم هیدرولیک فرمان از بخش‌های گوناگونی تشکیل شده که همگی در راستای کمک به شما در جهت چرخاندن راحت‌تر فرمان خودرو فعالیت می‌کنند. این بخش‌ها عبارت‌اند از :

 

          روغن هیدرولیک فرمان

          شیلنگ‌های رفت و برگشت روغن

          پمپ هیدرولیک

          مخزن هیدرولیک

          شیر و یا مقسم

          تسمه هیدرولیک

          جک هیدرولیک

در ابتدا پمپ هیدرولیک نیروی دورانی مورد نیاز خود را بوسیله تسمه موتور دریافت می‌کند و موجب ایجاد فشار خیلی بالا در مدار می شود. سپس روغن به فشار بالا را از طریق لوله فشار قوی به پشت شیر هیدرولیک می‌رساند. سوراخ‌های روی این شیر سبب می‌شوند تا زمانی که شما فرمان را می‌چرخانید، فشار روغن به سمت چپ یا راست جک هدایت شود. به همین دلیل است که نیروی هیدرولیک به شما در چرخاندن فرمان کمک می‌کند. در نهایت هم روغن پس از عبور از جک، از طریق شیلنگ برگشت، به مخزن هیدرولیک بازمی‌گردد. چرا که برای عملکرد صحیح سیستم هیدرولیک باید روغن به میزان کافی در مخزن وجود داشته باشد.

علت خرابی هیدرولیک فرمان چیست؟

با آن که سیستم هیدرولیک فرمان تاثیر بسزایی در سهولت رانندگی دارد، اما ممکن است دلایل گوناگون سبب شوند تا این سیستم نتواند عملکرد بهینه‌ای از خود به نمایش بگذارد. اگر تغییری در سیستم هیدرولیک خودرو خود احساس کردید، علت خرابی هیدرولیک فرمان می‌تواند یکی از موارد زیر باشد:

خرابی هیدرولیک فرمان

خرابی پمپ هیدرولیک

در صورتی که فرمان اتومبیل‌تان سفت شده و یا صدایی غیرطبیعی از پمپ هیدرولیک به گوش می‌رسد، احتمالا پمپ دچار آسیب شده است و لازم است تا جهت بررسی پمپ و تعمیر هیدرولیک فرمان به مراکز فنی معتبر مراجعه نمایید.

استفاده از قطعات نامرغوب در هیدرولیک فرمان

متاسفانه اگر قطعات یدکی خودرو را از مراکز نامعتبر خریداری کرده باشید، احتمال استفاده از قطعات نامرغوب در خودرو شما وجود دارد. این قطعات نامرغوب می‌تواند علت خرابی هیدرولیک فرمان و بسیاری دیگر از مشکلات خودروی شما باشند. در چنین شرایطی با آنکه در خرید خودرو صرفه‌جویی کرده‌اید، اما لازم است جهت تهیه مجدد لوازم یدکی و یا تعمیر آن‌ها متحمل هزینه‌های گزاف شوید.

خرابی روغن هیدرولیک فرمان

روغن یکی از اصلی‌ترین اجزای سیستم هیدرولیک است که عملکرد بهینه این سیستم را تضمین می‌کند. بنابراین برای یافتن علت خرابی هیدرولیک فرمان لازم است سلامت این روغن را مورد بررسی قرار دهید. روغن هیدرولیک نیز مانند سایر اجزای خودرو عمر مفید محدودی دارد. بنابراین در صورتی که روغن هیدرولیک در زمان مناسب تعویض نشده باشد، می‌تواند سبب بروز اختلال در سیستم هیدرولیک گردد. علاوه بر این، استفاده از روغن نامرغوب به قطعات هیدرولیک آسیب زده و ممکن است علت خرابی هیدرولیک فرمان باشد.

 

استفاده از رینگ و لاستیک غیراستاندارد

گاهی ممکن است برای زیبایی بیشتر اتومبیلتان به سراغ رینگ یا لاستیک‌هایی بروید که از استانداردهای لازم برخوردار نیستند. این لوازم غیراستاندارد زوایای ۵ گانه جلوبندی خودرو را بر هم می‌زنند و می‌توانند به عنوان علت خرابی هیدرولیک فرمان شناخته شوند. چرا که هنگام چرخاندن فرمان فشار زیادی به سیستم هیدرولیک وارد شده و صداهای غیرطبیعی از پمپ به گوش می‌رسد.

 

کارکرد بدون روغن و یا سطح پایین روغن

برای یافتن علت خرابی هیدرولیک فرمان لازم است علاوه بر سلامت روغن به میزان آن نیز توجه کافی داشته باشید. در صورتی که روغن به میزان کافی میان قطعات سیستم هیدرولیک در جریان نباشد، این قطعات بر روی هم ساییده شده و دچار آسیب می‌شوند. در نتیجه روغن از میان این قطعات خارج شده و نمی‌تواند فشار لازم برای کمک به چرخش فرمان را ایجاد کند.

علائم خرابی هیدرولیک فرمان چیست؟

همواره برخی نشانه‌های بیرونی می‌توانند ما را در آگاهی از بروز مشکلاتی در سیستم داخلی خودرو یاری کنند. در صورتی که نشانه‌های زیر را مشاهده کردید، احتمالا لازم است به دنبال علت خرابی هیدرولیک فرمان اتومبیلتان باشید.

 

روغن‌ریزی در سیستم هیدرولیک

روغن هیدرولیک فرمان

اگر سطح روغن هیدرولیک در مخزن آن کمتر از حد مورد نیاز باشد، سیستم هیدرولیک دچار آسیب‌های فراوانی خواهد شد. این کمبود روغن می‌تواند ناشی از روغن‌ریزی از قطعات زیر باشد :

          پمپ هیدرولیک

          شیر یا جک هیدرولیک

          مخزن یا شیلنگ‌های هیدرولیک

          سوئیچ الکتریکی لوله فشار قوی

سفت شدن فرمان خودرو

سفت شدن فرمان

سفت شدن فرمان هیدرولیک در سرما و شرایط مختلف دیگر، یکی از مهم‌ترین علائمی است که خرابی فرمان را نشان می‌دهد. برای یافتن دلیل سفت شدن فرمان هیدرولیک، ابتدا از سالم بودن تسمه و کافی بودن سطح روغن اطمینان حاصل نمایید. علاوه بر این، لازم است حتما از روغن با کیفیت و مرغوب استفاده کنید. در صورتی که تا به اینجای کار به مشکلی برنخوردید، باید ادامه بررسی‌ها را به تکنسین فنی خودرو واگذار کنید. چرا که احتمالا وجود مشکل در یکی از اجزای زیر علت خرابی هیدرولیک فرمان و سفت شدن آن است :

          پمپ هیدرولیک

          شیر هیدرولیک فرمان(مقسم)

          جک دو طرفه هیدرولیک

          جعبه فرمان یا قطعات سیستم تعلیق

 

در چند خط بخوانید

رانندگی در کنار مهارت نیازمند دقت و توجه بالایی نیز هست تا بتوانید هر گونه اختلال در خودرو را در زمان مناسب شناسایی کنید. در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با نشانه‌ها و همچنین علت خرابی هیدرولیک فرمان آشنا کنیم. آگاهی از این علل و نشانه‌ها سبب می‌شود تا بتوانید از بروز آسیب‌های بیشتر به خودروتان جلوگیری نمایید. البته توجه داشته باشید که برای هرگونه بررسی و تعمیر به مراکز فنی معتبر مراجعه کنید تا اتومبیل‌تان گرفتار آسیب‌های جانبی بیشتر نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *