Shopping Cart

به وبسایت رنویار خوش آمدید!

ارتباط با ما :۰۲۱۸۸۸۲۸۴۲۶

دیاگ چیست؟ همه چیز درباره‌ی بهترین و سریع ‌ترین روش عیب ‌یابی خودرو

دیاگ چیست؟ همه چیز درباره‌ی بهترین و سریع ‌ترین روش عیب ‌یابی خودرودیاگ چیستدیاگ چیست؟ همه چیز درباره‌ی بهترین و سریع ‌ترین روش عیب ‌یابی خودرو، برای آشنایی با نحوه عملکر دیاگ خودرو بر روی مقاله کلیک کنید.

یکی از رایج‌‌ترین اصطلاحاتی که در مراکز تعمیرات خودرو می‌شنوید و احتمالا کنجکاوی شما را نیز تحریک می‌کند، دیاگ‌زنی خودرو است. دیاگ‌زنی، در واقع عصای دست همه‌ی تعمیرکاران حرفه ای است و به آنان کمک بسیار بزرگی در زمینه‌ی عیب‌یابی و تعمیر عیوب خودروهای مختلف می‌کند. اگر نمی‌دانید دستگاه دیاگ خودرو چیست و چه کاربردی دارد یا اطلاعاتی که در این زمینه دارید کافی نیست، با ما همراه باشید تا پاسخ تمامی سوالات خود را در رابطه با این دستگاه و کاربرد آن در عیب‌یابی خودرو، پیدا کنید.

دستگاه دیاگ چیست و چه می‌کند؟

خودروی شما به دلایل مختلف ممکن است دچار ایراد شود و نیاز به عیب‌یابی و تعمیر پیدا کند. با پیش‌آمدن چنین موقعیتی، احتمالا اولین گزینه‌ای که به ذهن شما می‌رسد، مراجعه به یک تعمیرکار است تا با بالا‌زدن کاپوت خودرو و بیرون ریختن اجزای زیر آن، ایراد موجود را شناسایی کند و سپس اقدامات لازم را برای رفع آن انجام دهد؛ اما بد نیست بدانید که این راه حل، نه‌تنها وقت‌گیر و کلافه‌کننده است، بلکه هزینه‌ی بیشتری را نیز برای شما به‌دنبال خواهد داشت. برای جلوگیری از اتلاف وقت و صرفه‌جویی در هزینه‌های شما، راه‌ حل بسیار ساده‌تر و مطمئن‌تری نیز وجود دارد که با انتخاب آن می‌توانید مشکل خودروی خود را در سریع‌ترین زمان ممکن، شناسایی و رفع کنید؛ این راه حل مطمئن و اقتصادی، چیزی است که در میان تعمیرکاران خودرو با نام «دیاگ‌زنی» از آن نام برده می‌شود.

دیاگ‌زنی، یکی از بهترین روش‌ها برای عیب‌یابی خودرو است که با کمک دستگاهی به نام دیاگ انجام می‌شود. دستگاه دیاگ (Dignostic) در واقع یک دستگاه عیب‌یاب خودرو و نوعی کدخوان است که با دریافت و آنالیزکدهای خطایی که از سیستم خودرو دریافت می‌کند، امکان شناسایی عیوب موجود و انجام اقدامات لازم برای رفع آن‌ها را فراهم می‌آورد. تا قبل از دهه‌ی ۸۰ میلادی، برای شناسایی مشکلات خودرو و برطرف‌کردن آن‌ها، به روش کاملا سنتی عمل می‌شد که وقت و هزینه‌ی بیشتری از صاحبان خودرو می‌گرفت؛ اما در اوایل دهه‌ی ۸۰ بود که خودروسازان شروع به نصب کامپیوترهای هوشمند در خودروها کردند و با این‌کار، قدم بزرگی در راه ساده‌ سازی عملیات عیب‌یابی وسایل نقلیه برداشتند.

کامپیوترهای نصب شده در خودرو، از طریق سنسور، به قطعات حیاتی مختلف داخل خودرو متصل هستند و در صورت بروز هرگونه ایراد در این قطعات، کد خطای مشخصی را دریافت و در حافظه‌ی خود ذخیره می‌کنند. اطلاعات ذخیره شده در کامپیوتر خودرو اعم از پارامترها و وضعیت ها، با استفاده از دستگاه دیاگ دریافت می‌شوند و کارشناسان پس از تحلیل و تفسیر این داده‌ها، مشکلات موجود را شناسایی و برای رفع آن اقدام می‌کنند.

دیاگ به چه صورت عمل میکند

دیاگ‌زنی، چگونه انجام می‌شود؟                                        

برای دریافت اطلاعات ذخیره شده در کامپیوتر خودرو و شناسایی ایرادات موجود، ابتدا باید دستگاه دیاگ به وسیله‌ی نقلیه‌ی مورد نظر متصل شود. این دستگاه از طریق یک پورت مخصوص که «OBD» نام دارد، به کامپیوتر هوشمندی که در داخل خودرو قرار دارد متصل می‌شود و اطلاعات موجود در آن را دریافت می‌کند. درگاه او‌بی‌دی، بسته به نوع و مدل هر خودرویی، ممکن است در زیر کاپوت، زیر داشبورد یا روی کنسول تعبیه شده باشد.

بررسی و تحلیل اطلاعاتی که از کامپیوتر خودرو و با استفاده از دستگاه دیاگ دریافت می‌شود، کار ساده‌ای نیست و نیاز به دانش و مهارت دارد. برخی از این خطاها ممکن است خطاهایی باشند که به خود کامپیوتر خودرو مربوط می‌شوند و با حذف آن‌ها، مشکل و اخطار موجود نیز برطرف خواهد شد؛ اما برخی دیگر از خطاها، پارامترها و وضعیت های مشاهده شده، به دلیل وجود نقص فنی در قسمت‌های حیاتی و مهم خودرو هستند که کارشناس مربوطه، با بررسی و تحلیل آن‌ها، ایرادات موجود را شناسایی و سپس رفع می‌کند.

۱۰ ایراد مهم خودرو که با استفاده از دستگاه دیاگ، شناسایی می‌شوند        

                                               

شناسایی ایرادات خودرو با دیاگ

مهم‌ترین کاربردهایی که دیاگ‌زنی دارد، پیدا کردن ایرادات ریز و درشت موجود در قسمت‌های مختلف خودرو می باشد که به عنوان نمونه می‌توان از موارد زیر نام برد:

– بعضی از ایرادات در قسمت‌های برقی خودرو

مشکل در سنسور ABS خودرو

-مشکلات موجود در کاتالیزور

– ایرادات سنسور اکسیژن

– ایراد کویل‌ها

-عیوب موجود در استپر موتور

– هرگونه مشکل در جعبه‌دنده اتوماتیک

– بعضی از ایرادات موجود در سیستم تهویه

– بررسی و تثبیت هرگونه ایراد در فن موتور

همان‌طور که ملاحظه کردید، یکی از بهترین و هوشمندانه‌ترین کارهایی که در زمان مشاهده‌ی هرگونه ایراد در عملکرد خودرو می‌توان انجام داد، دیاگ‌زنی است. دیاگ‌زنی به شما و تعمیرکاری که انتخاب کرده‌اید کمک می‌کند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، هرگونه ایراد در سیستم خودروی شما را شناسایی و بدون صرف زمان و هزینه‌ی اضافی، آن‌ها را برطرف کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *