Shopping Cart

به وبسایت رنویار خوش آمدید!

ارتباط با ما :۰۲۱۸۸۸۲۸۴۲۶

راهنمایی مختصر بر سنسور اکسیژن خودرو

راهنمایی مختصر بر سنسور اکسیژن خودروسنسور اکسیژن خودروراهنمایی مختصر بر سنسور اکسیژن خودرو، یکی از مهم‌ترین سنسورهایی که در خودروهای مدرن به کار می‌رود سنسور اکسیژن است. برای آشنایی با عملکرد این سیستم کلیک کنید.

در خودروهای مدرن، سیستم‌های کنترل موتور برای تنظیم عملکرد و میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای و سایر عملکردهای حیاتی از چندین سنسور مختلف استفاده می‌شود. وقتی این سنسورها نتوانند اطلاعات دقیق را ارائه دهند ممکن است شما به عنوان راننده با افزایش مصرف سوخت، نقص در اگزوز و مشکلات مختلف دیگر مواجه شوید. با ما در ادامه مقاله همراه باشید تا تمام اطلاعات مهم درباره این سنسور تاثیرگذار خودرو را به‌دست بیاورید.

سنسور اکسیژن خودرو چیست؟

یکی از مهم‌ترین سنسورهایی که در خودروهای مدرن به کار می‌رود سنسور اکسیژن است. سنسور اکسیژن میزان خروجی اکسیژن نسوخته در اگزوز را هنگام خروج از موتور بررسی می‌کند. با نظارت بر سطح اکسیژن، سنسور ابزاری برای اندازه‌گیری ترکیب سوخت فراهم می‌کند. سنسور اکسیژن به کامپیوتر خودرو کمک می‌کند تا سنگین سوختن (عدم وجود اکسیژن کافی) یا سبک سوختن (وجود اکسیژن زیاد) ترکیب سوخت را تشخیص دهد.  

از سال ۱۹۸۱ وجود سنسور اکسیژن در تمام خودروهای با استاندارد جهانی اجباری شد. از نیمه دوم دهه ۱۹۹۰ میلادی بسیاری از خودروها به بیش از یک سنسور اکسیژن مجهز هستند. در خودروهایی که از ۱۹۹۶ به بعد تولید شدند وجود سنسور اکسیژن دوم بعد از مبدل کاتالیزوری اجباری شد.

سنسور اکسیژن خودرو

نحوه کار سنسور اکسیژن چگونه است؟

نوع سنسور اکسیژن با توجه به تولیدکننده و سال تولید خودرو ممکن است متفاوت باشد. بیشتر سنسورهای اکسیژن بر اساس حسگرهای زیرکونیا (زیرکونیوم دی‌اکسید) طراحی می‌شوند؛ در این طراحی یک فرایند الکتروشیمیایی وظیفه اندازه‌گیری غلظت اکسیژن را بر عهده دارد.

سنسورهای اکسیژن پهن‌باند مدرن نه تنها در سوختن سنگین یا سبک ترکیب سوخت را تشخیص می‌دهند، بلکه قادر به گزارش میزان دقیق اکسیژن در اگزوز نیز هستند. گزارش لحظه‌ای سنسور اکسیژن به واحد کنترل موتور (ECU) این امکان را می‌دهد که در شرایط مختلف رانندگی، سرعت و کارایی سوخت را تطبیق دهد.

سنسورهای اکسیژن همچنین دارای یک عنصر حرارتی هستند. این بخش به سنسور کمک می‌کند سریعتر به دمای عملیاتی خود برسد و سرعت انتقال اطلاعات دقیق به ECU را حفظ کند. مدار حرارتی به صورت مداوم توسط ECU کنترل می‌شود و ECU از این طریق اطمینان حاصل می‌کند که همه اجزای خودرو مطابق انتظار کار می‌کنند.

 نحوه کار سنسور اکسیژن

علائم خرابی سنسور اکسیژن را بشناسید

برای این که عملکرد موتور خودرو همواره کارآمد باشد، باید در شرایط مختلف رانندگی نسبت مناسب سوخت به هوا حفظ شود. با نظارت بر میزان اکسیژن موجود در گازهای خروجی اگزوز، سیستم مدیریت موتور می‌تواند با تغییر در میزان سوخت ورودی، ترکیب سوخت را تغییر دهد. اینجاست که وظیفه سنسور اکسیژن اهمیت پیدا می‌کند.

در ادامه رایج‌ترین علائم خرابی سنسور اکسیژن را بررسی می‌کنیم:

1.       روشن شدن چراغ هشدار موتور (Check Engine Light): به دلیل استفاده نامناسب از موتور و حتی آسیب دیدن آن، می‌توانید انتظار داشته باشید که پس از کمی رانندگی با سنسور اکسیژن آسیب دیده، چراغ هشدار موتور چشمک بزند یا روشن بماند.

چراغ هشدار موتور

2.      مصرف نامناسب و ناکارآمد سوخت: بدون داشتن اطلاعات مناسب از سنسور اکسیژن، ECU قادر به تنظیم دقیق میزان سوخت نخواهد بود و تغییر محسوس در مصرف سوخت قابل مشاهده است.

3.      ضعف موتور هنگام کار کردن درجا: بسته به سال خودرو و سازنده آن، ECU ممکن است قادر به جبران خرابی سنسور اکسیژن در هنگام کار کردن موتور در حالت درجا نباشد.

4.      تاخیر در شتاب خودرو: خرابی سنسور اکسیژن تنظیم میزان سوخت لازم هنگام شتاب‌گیری را برای ECU دشوار می‌کند و باعث ضعف شتاب خودرو می‌شود. علت بروز این اشکال ممکن است فعالیت سنسور اکسیژن در حالت حلقه باز باشد.

5.      افزایش آلایندگی: یک سنسور اکسیژن معیوب باعث افزایش آلاینده‌های خروجی خودرو می‌شود که می‌تواند هنگام تست آلایندگی خودرو برای‌تان مشکل‌ساز شود.

6.      احساس بوی گاز از لوله اگزوز: نرسیدن مقدار دقیق سوخت کافی به موتور باعث ایجاد میزان قابل توجهی بوی گاز از لوله اگزوز شما می‌شود.

 سنسور اکسیژن

تعویض سنسور اکسیژن

هر خودرویی که داشته باشید، با گذر زمان سنسور اکسیژن شما دچار آسیب خواهد شد و با توجه به کارکرد حیاتی آن نیاز به تعویض سنسور اکسیژن خواهید داشت. برای خرید قطعات اصلی و باکیفیت مناسب خودروهای رنو، مدل خودرو خود را از فروشگاه لوازم یدکی رنو انتخاب کنید و قطعات مورد نیاز خود را بررسی کنید.

جمع‌بندی

در طول این مقاله با وظیفه سنسور اکسیژن آشنا شدید و اهمیت عملکرد صحیح آن در خودرو را دریافتید. تاثیر عملکرد مناسب سنسور اکسیژن بر سیستم سوخت رسانی، عملکرد خودرو هنگام رانندگی و از همه مهم‌تر افزایش آلایندگی، تعویض سنسور اکسیژن آسیب‌دیده را به یک ضرورت تبدیل می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *