Shopping Cart

به وبسایت رنویار خوش آمدید!

ارتباط با ما :۰۲۱۸۸۸۲۸۴۲۶

علائم خرابی سنسور دریچه گاز چیست؟

علائم خرابی سنسور دریچه گاز چیست؟علائم خرابی سنسور دریچه گازعلائم خرابی سنسور دریچه گاز چیست؟ دریچه‌ی گاز، یکی از مهم‌ترین قطعاتی است که زیر کاپوت خودروی شما قرار دارد و عملکرد آن را نیز بصورت مستقیم موتور را تحت تاثیر قرار می‌دهد، برای دریافت اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

دریچه‌ی گاز، یکی از مهم‌ترین قطعاتی است که زیر کاپوت خودروی شما قرار دارد و عملکرد آن نیز بصورت مستقیم موتور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از جمله عیوبی که ممکن است این قطعه با آن مواجه شود، خرابی سنسور است و ما در این مطلب قصد داریم در رابطه با عوامل خرابی سنسور دریچه گاز و نحوه عیب یابی آن  صحبت کنیم. برای اطلاع از علائم خرابی سنسور دریچه‌ی گاز و دلایل بروز این مشکل، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

سنسور دریچه‌ی گاز و عملکرد آن

 سنسور دریچه‌ی گاز

 

یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین قطعاتی که در سیستم سوخت‌رسانی خودرو وجود دارد، سنسور دریچه گاز (Throttle position sensor) است. این قطعه، با نام سنسور موقعیت گاز یا سنسور موقعیت دریچه گاز  نیز شناخته می‌شود و همان‌طور که از نام آن نیز پیداست، در واقع یک حسگر است که روی دریچه‌ی گاز خودرو قرار می‌گیرد. سنسور دریچه‌ی گاز، در نزدیکی استپر موتور تعبیه شده و وظیفه‌ی کنترل جریان هوای ورودی به موتور خودرو و به تبع آن، تنظیم میزان هوای ورودی به موتور را بر عهده دارد. سالم ‌بودن این سنسور، مصرف سوخت خودروی شما را در حالت استاندارد نگه داشته و در نهایت به عملکرد صحیح آن منجر خواهد شد.

عملکرد سنسور دریچه گاز به این صورت است که بعد از فشار دادن پدال گاز که سبب بازشدن پولکی دریچه‌ی گاز می‌شود، این سنسور میزان بازشدن را تشخیص داده و بر اساس آن، مقدار سوخت مورد نیاز را تعیین می‌کند. در خودروهایی که از دریچه‌ی گاز برقی بهره می‌برند، این سیستم به‌راحتی قابل مشاهده نیست، اما در رابطه با انواع سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری که دارای دریچه‌ی گاز مکانیکی هستند، قضیه کاملا برعکس است و به سادگی می‌توان این قطعه را روی دریچه‌ی گاز مشاهده کرد.

 

دریچه‌های گاز مکانیکی از اجزای زیر تشکیل شده‌اند:

·         فنر دریچه گاز (فنر برگشت دریچه)

·         پیچ تنظیم دریچه گاز

·         ورودی و خروجی آب رادیاتور(در بعضی مدل ها)

 

مهم‌ترین علائم خرابی سنسور دریچه گاز

علائم خرابی سنسور دریچه گاز 

عیب‌یابی سنسور دریچه گاز و هوا، در تعمیرگاه و با استفاده از دستگاه عیب یاب انجام می‌شود. برخی از علائم خرابی سنسور دریچه گاز  وجود دارند که با مشاهده‌ی آنها می‌توانید به این نتیجه برسید که سنسور موقعیت گاز خودروی شما دچار ایراد شده است و باید به فکر تنظیم یا تعویض آن باشید. در شرایطی که ناچار به تعویض این قطعه شدید، یکی از معتبرترین مراکزی که برای تهیه‌ی این سنسور می‌توانید به آن مراجعه کنید، مراکز فروش قطعات اصلی رنو است. در این مراکز می‌توانید با خرید بهترین سنسور دریچه گاز، سلامت و عملکرد خودروی خود را تضمین کنید. فراموش نکنید، قبل از اینکه به فکر خرید سنسور دریچه گاز بیفتید، بهتر است ابتدا عملکرد سنسور دریچه گاز خودروی خود را بررسی کنید و با علائمی که نشان‌دهنده‌ی وجود ایراد در این قطعه هستند، آشنا شوید:

·         گازخوردن خودرو در حالت خلاص (گاز هرز) و بالا‌ماندن دور موتور

·         عملکرد بد موتور خودرو و خوب گاز نخوردن آن

·         تاخیر در گازخوردن خودرو

·         خاموش‌شدن خودرو در هنگام گازدادن (عطسه‌زدن خودرو)

·         وجود نوسان در دورهای بالا

·         حالت گرفتگی خودرو بین دور موتور ۲۵۰۰ تا rpm ۳۵۰۰ (کپ‌کردن خودرو)

·         افزایش مصرف سوخت خودرو

·         خاموش‌شدن خودرو در هنگام سردبودن موتور

چه عواملی باعث خرابی دریچه سنسور گاز می‌شوند؟

عوامل خرابی دریچه سنسور گاز

عوامل متعددی وجود دارند که به خرابی سنسور دریچه گاز منجر شده و شما را برای تعویض این قطعه، راهی تعمیرگاه می‌کنند. در ادامه، مهم‌ترین عواملی را که سبب بروز مشکل برای دریچه موقعیت گاز می‌شوند، معرفی خواهیم کرد که باید برای عیب یابی سنسور دریچه گاز ماشین خود، به آن ها توجه کنید.

کثیف‌بودن دریچه‌ی گاز خودرو

کثیف و روغنی‌بودن دریچه‌ی گاز خودرو، سبب بازماندن پولکی شده و با ایجاد تغییر در زاویه‌ی سنسور دریچه‌ی گاز، به خراب‌شدن این قطعه منجر می‌شود. روغن‌سوزی موتور خودرو، مهم‌ترین دلیل روغنی‌شدن دریچه‌ی گاز است و این موضوع در نهایت، خرابی سنسور خودروی شما را به دنبال خواهد داشت. بخارهایی که در اثر روغن‌سوزی موتور تولید می‌شوند، از راه خرطومی هوا به دریچه‌ی گاز خودرو وارد شده و باعث ایجاد کثیفی در این قطعه می‌شوند. بهترین و موثرترین کاری که برای پیشگیری از وقوع چنین اتفاقی می‌توانید انجام دهید، بررسی این قطعه در هر سرویس دوره ای و تمیز‌کردن آن در صورت وجود جرم است.

خوردن آب به دریچه‌ی سنسور

یکی دیگر از شایع‌ترین دلایلی که باعث خرابی سنسور گاز خودروی شما می‌شوند، خوردن آب به این قطعه است. برای جلوگیری از بروز این مشکل، حتما بعد از شستشوی موتور خودرو، سوکت سنسور را به دقت خشک کنید.

نحوه تست و عیب یابی درچه گاز

 برای تست سنسور دریچه گاز می توانید از دستگاه مولتی متر و یا دیاگ استفاده کنید. البته بهتر است عیب یابی دریچه گاز را به یک تعمیرکار متخصص بسپارید. تعمیرکار برای عیب یابی با استفاده از دیاگ، باید ابتدا کد خطا را پاک کند. سپس با بررسی پارامترهای دستگاه دیاگ، ولتاژ خروجی را تحلیل کرده و وضعیت دریچه گاز از نظر باز و بسته بودن را بررسی کند.

 علائم خرابی سنسور دریچه گاز چیست

حرف آخر

سنسور دریچه‌ی گاز از جمله قطعات مهم در موتور خودرو است که در اثر عوامل مختلفی که ذکر کردیم، ممکن است دچار خرابی شده و عملکرد خودروی شما را با اختلال مواجه سازد. برای پیشگیری از هرگونه مشکل و متحمل‌شدن هزینه‌ی اضافی، علائمی که در این مقاله گفته شد را بخاطر سپرده و در صورت مشاهده‌ی آن‌ها، هرچه سریع‌تر به یک مرکز تعمیراتی مطمئن مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *