Shopping Cart

به وبسایت رنویار خوش آمدید!

ارتباط با ما :۰۲۱۸۸۸۲۸۴۲۶

نگاهی به عملکرد ترمز ABS

نگاهی به عملکرد ترمز ABS

ترمز ABS یک سیستم حفاظتی برای خودرو است که از قفل شدن چرخ­ ها جلوگیری می­کند. اگر چرخ جلوی وسیله­ ی نقلیه قفل شود و خودرو به حرکت خود بر روی همان سطح کوچک تایر ادامه دهد، خودرو از کنترل خارج خواهد شد، این به آن معنی است که اتومبیل بدون توجه به جهت چرخیدن فرمان، به لغزیدن خود ادامه خواهد داد، همچنین اگر چرخ های عقب خودرو قفل شوند، خودرو به دور آن چرخ که قفل شده است می چرخد و ممکن است موجب شود تا به خود و خودروها و آنچه در اطراف وجود دارد آسیب های جدی وارد شود. کاری که ABS انجام می­دهد، جلوگیری از قفل شدن کامل و نچرخیدن چرخ­ها است تا راننده همچنان تا حدی، کنترل خودرو را در دست داشته باشد. زمانی که سیستم ترمز ABS عمل می کند، هیچکدام از چرخ ها قفل نمی شوند، خودرو منحرف نمی شود و از همه مهم تر اینکه خودرو فرمان پذیر باقی می ماند.

کار اصلی ABS این است که به صورت مداوم سرعت چرخهای خودرو را از طریق سنسورهای روی هر چرخ بررسی کند. اگر فشار ناگهانی و زیادی به ترمز وارد شود و بخواهد چرخ­ها را قفل کند، ABS به سرعت فشار زیادی که بر روی لنت های ترمز وارد می شود را بوسیله فعال کردن شیرهای برقی که در بلوک سیلندرها تعبیه شده اند را کم می کند تا مانع از قفل شدن چرخ ها شود. این عملیات پیچیده موجب می شود تا خودرو در هنگام ترمز شدید، فرمان پذیر باشد. در ادامه، بیشتر عملکرد ترمز ای بی اس را بررسی خواهیم کرد و در نهایت خواهیم گفت که برای رفع خرابی های احتمالی، چگونه می‌توانید لوازم یدکی مانند قطعات یدکی رنو L90 را تهیه کنید.

تاریخچه سیستم ترمز ضد قفل

سیستم ترمز ABS

امروزه سیستم ترمز ضد قفل، یک ویژگی ایمنی استاندارد در اکثر خودروها است و از سال 2006 تا به امروز، تمامی خودروهای جدید به فروش رسیده در بیشتر کشورهای اروپائی، دارای این تکنولوژی هستند. با این حال، توسعه فناوری ABS یک روند طولانی بوده است. قبل از اینکه سیستم ABS اولیه برای استفاده در خودروهای شهری مناسب باشد، تغییرات و اصلاحات زیادی روی آن انجام شد. سیستم ترمز ضد قفل، اولین بار در سال 1920 بر روی هواپیما ها مورد استفاده قرار گرفت. این سیستم همانند ABS مدرن عمل می کرد و از قفل شدن چرخ ها و انحراف هواپیما در هنگام فرود آمدن بر روی باند فرودگاه مورد استفاده قرار می گرفت، این سیستم در هنگام کاهش سرعت سریع یا هنگامیکه سطح باند لغزنده بود، از منحرف شدن هواپیما به اطراف باند جلوگیری می­کرد. ABS برای مدت­ها به عنوان یک فناوری مختص استفاده هواپیماها باقی ماند تا زمانی که مهندسین در صنعت خودروسازی به این فکر افتادند که از این تکنولوژی در خودروها نیز استفاده کنند.

در دهه 1960، تولیدکنندگان خودرو شروع به آزمایش سیستم های ABS بر روی اتومبیل­های سواری کردند. نمونه اولیه فورد زودیاک یکی از اولین سیستم های ABS قابل استفاده در این نوع بود، اما هزینه­های گزاف مربوط به استفاده از ترمز ABS در خودرو، موجب شد تا اکثر تولیدکنندگان خودرو تلاش خود را برای نصب این سیستم متوقف کنند. در دهه 1970، کادیلاک ABS را به عنوان یک گزینه برتر در برخی از مدل های دیفرانسیل عقب خود ارائه کرد، اما این ویژگی برای خودروهای تولید انبوه، همچنان یک ویژگی غیر معمول باقی ماند. از دهه 70 میلادی، افزودن سنسورهای کنترل شده توسط رایانه و تأکید عمومی بر ایمنی خودروها، باعث تکامل سریع کارایی و افزایش محبوبیت ABS شد.

مزایای سیستم ترمز ضد قفل

در کل، سیستم ترمز ABS باعث افزایش ایمنی خودرو، فرمان پذیری بهتر خودرو در حین ترمزگیری و همچنین افزایش عمر لاستیک­ها می­شود. در خودروهای فاقد سیستم ABS، اگر راننده پدال ترمز را به قصد ایست ناگهانی با شدت فشار دهد، به دلیل قفل شدن کامل چرخ­ها، خودرو از کنترل خارج خواهد شد اما سیستم ABS، این نقص را برطرف کرده و با بکارگیری یک فرآیند پیچیده در بلوک ABS و فعال کردن شیرهای سولونوئیدی، موجب می شود تا چرخها در آستانه قفل شدن قرار گیرند ولی قفل نشوند، این سیستم موجب می شود تا امکان ترمزگیری سریع­تر و مطمئن­تری برای خودرو فراهم گردد. در جاده­های لغزنده، برای جلوگیری از سر خوردن خودرو با ترمز معمولی، راننده ناچار است در فواصل کوتاه چند بار پدال ترمز را فشار دهد و رها کند تا چرخ­ ها قفل نشوند؛ اما در سیستم ABS این عملیات بصورت خودکار انجام می ­شود و چرخ­ها هیچ وقت قفل نخواهند شد.

مشکلات سیستم ABS

در مدل های ترمز ABS قدیمی، وقتی سیستم ABS عمل می کرد، راننده عملکرد آنرا بوسیله ارتعاشاتی که توسط پدال ترمز ایجاد میشد، حس می کرد و این ارتعاشات که با صدا همراه بود گاهی موجب ناراحتی و به هم خوردن تمرکز راننده میشد، این ایرادات در نسخه های جدید سیستم ABS تا حدود خیلی زیادی برطرف شده است.

اجزا سیستم ترمز ABS

اجزای سیستم ترمز ABS

اجزای سیستم ABS به دو بخش واحد کنترل الکتریکی و واحد کنترل هیدرولیکی تقسیم می­شود که معمولا در کنار هم و در مجموعه ای بنام بلوک ABS قرار دارند. واحد کنترل الکتریکی، مانند مغز متفکر سیستم است و وظیفه­ی فرمان دادن به واحد هیدرولیک را بر عهده دارد. این سیستم، ورودی و خروجی دارد که ورودی آن مسئول دریافت وضعیت سرعت گردش چرخ­ها از سنسورهای روی بلبرینگ های چرخها است. این اطلاعات بصورت سیگنال دریافت می­شوند و پس از پردازش، فرمان های لازم صادر می­شود.

واحد کنترل هیدرولیکی، فرمان­های واحد کنترل الکتریک را دریافت می­کند، فعال شدن شیرهای سولونوئیدی که در بلوک هیدرولیک قرار دارد، موجب می شود تا فشار روغن ترمز که در پشت سیلندرهای ترمز چرخ ها قرار دارد، تنظیم شود تا چرخها قفل نشوند. سیستم ABS از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که مهم ترین آنها عبارتند از سنسور چرخ ها، شیرهای سولونوئیدی، پمپ، مخزن و کامپیوتر ABS. در صورت خرابی هرکدام از آن ها باید اقدام به خرید قطعات یدکی کنید. اگر صاحب یکی از خودروهای برند رنو هستید، قطعات اصلی رنو را از فروشگاه رنویار بخواهید. انواع لوازم یدکی از جمله قطعات یدکی اصلی رنو L90 را می‌توانید در این فروشگاه پیدا کنید.

خرابی ترمز ضد قفل

خرابی و نقص در سیستم ترمز ABS می­تواند باعث درست عمل نکردن ترمز خودرو و ایجاد حوادث جبران ناپذیر شود. سیستم ABS خودرو، ممکن است به دلایل زیادی، دچار مشکل شود.

دلایل خرابی ترمز ضد قفل

·         عملکرد نادرست سنسورهای چرخ

·         اشکال در کانکتورهای یونیت ABS

·         اشکال در سوکت­های سنسورها

·         خراب شدن فیوز ABS

·         اخلال در عملکرد پمپ ABS

علائم خرابی ترمز ضد قفل

روشن شدن چراغ ABS روی صفحه­ی داشبورد خودرو، نشان دهنده­ی خرابی سیستم ضد قفل است؛ با این وجود، ترمز معمولی خودرو همچنان کار می­کند. باید دقت کرد در وضعیتی که سیستم ترمز ABS غیر فعال است و عمل نمی کند، سیستم ترمز ABS اندکی از ترمز خودروهائیکه فاقد سیستم ترمز ABS می باشند، ضعیف تر است لذا در صورتیکه چراغ ABS روشن شد، لازم است تا در اسرع وقت به نمایندگی مجاز مراجعه شود تا مشکل برطرف گردد.

نگهداری اصولی ترمز ABS

سیستم ترمز اتومبیل، معمولا پیچیدگی خاصی ندارد و بسیار ساده است. برای نگهداری از سیستم ترمز خودرو، باید سطح روغن ترمز را مرتبا بررسی کرد. همچنین نوع روغنی که برای سیستم ترمز خریداری می­شود، از اهمیت بسیاری برخوردار است. بسیاری از دارندگان خودرو روغن ترمز را فقط بعد از رسیدن به میزان حداقل تعویض می­کنند؛ این کار کاملا نادرست است و مشکلات اساسی در سیستم ترمز ایجاد می­کند. اگر روغن ترمز دچار آلودگی شود، می­تواند سیلندر اصلی را دچار اختلال کند که بر سیلندر چرخ­ها نیز تاثیر خواهد گذاشت. بهتر است روغن ترمز و مجموعه دیسک ترمز جلو، هر 40 هزار کیلومتر یا هر دو سال، عوض شود.

نگهداری درست از سیستم ترمز از اهمیت ویژه­ای برخوردار است و باید آن را جدی گرفت. نگهداری قطعات یدکی در هر خودرو متفاوت است. معرفی تمام لوازم یدکی برند رنو در فروشگاه اینترنتی رنویار به شما این امکان را می­دهد تا با لوازم یدکی رنو بیشتر آشنا شوید. همچنین امکان خرید سنسور ترمز ABS ال90 نیز در وبسایت رنوبار برای شما فراهم شده است. بنابراین اگر قصد خرید لوازم یدکی رنو را دارید، رنویار را به خاطر بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *