نگاهی به عملکرد ترمز ABS
ترمز ABS یک سیستم حفاظتی برای خودرو است که از قفل شدن چرخ ها جلوگیری میکند. اگر چرخ جلوی وسیله ی نقلیه قفل شود و خودرو به حرکت خود بر روی همان سطح کوچک تایر ادامه دهد، خودرو از کنترل خارج خواهد شد، این به آن معنی است که اتومبیل بدون توجه به جهت چرخیدن فرمان، به لغزیدن خود ادامه خواهد داد، همچنین اگر چرخ های عقب خودرو قفل شوند، خودرو به دور آن چرخ که قفل شده است می چرخد و ممکن است موجب شود تا به خود و خودروها و آنچه در اطراف وجود دارد آسیب های جدی وارد شود. کاری که ABS انجام میدهد، جلوگیری از قفل شدن کامل و نچرخیدن چرخها است تا راننده همچنان تا حدی، کنترل خودرو را در دست داشته باشد. زمانی که سیستم ترمز ABS عمل می کند، هیچکدام از چرخ ها قفل نمی شوند، خودرو منحرف نمی شود و از همه مهم تر اینکه خودرو فرمان پذیر باقی می ماند.
کار اصلی ABS این است که به صورت مداوم سرعت چرخهای خودرو را از طریق سنسورهای روی هر چرخ بررسی کند. اگر فشار ناگهانی و زیادی به ترمز وارد شود و بخواهد چرخها را قفل کند، ABS به سرعت فشار زیادی که بر روی لنت های ترمز وارد می شود را بوسیله فعال کردن شیرهای برقی که در بلوک سیلندرها تعبیه شده اند را کم می کند تا مانع از قفل شدن چرخ ها شود. این عملیات پیچیده موجب می شود تا خودرو در هنگام ترمز شدید، فرمان پذیر باشد. در ادامه، بیشتر عملکرد ترمز ای بی اس را بررسی خواهیم کرد و در نهایت خواهیم گفت که برای رفع خرابی های احتمالی، چگونه میتوانید لوازم یدکی مانند قطعات یدکی رنو L90 را تهیه کنید.
تاریخچه سیستم ترمز ضد قفل
امروزه سیستم ترمز ضد قفل، یک ویژگی ایمنی استاندارد در اکثر خودروها است و از سال 2006 تا به امروز، تمامی خودروهای جدید به فروش رسیده در بیشتر کشورهای اروپائی، دارای این تکنولوژی هستند. با این حال، توسعه فناوری ABS یک روند طولانی بوده است. قبل از اینکه سیستم ABS اولیه برای استفاده در خودروهای شهری مناسب باشد، تغییرات و اصلاحات زیادی روی آن انجام شد. سیستم ترمز ضد قفل، اولین بار در سال 1920 بر روی هواپیما ها مورد استفاده قرار گرفت. این سیستم همانند ABS مدرن عمل می کرد و از قفل شدن چرخ ها و انحراف هواپیما در هنگام فرود آمدن بر روی باند فرودگاه مورد استفاده قرار می گرفت، این سیستم در هنگام کاهش سرعت سریع یا هنگامیکه سطح باند لغزنده بود، از منحرف شدن هواپیما به اطراف باند جلوگیری میکرد. ABS برای مدتها به عنوان یک فناوری مختص استفاده هواپیماها باقی ماند تا زمانی که مهندسین در صنعت خودروسازی به این فکر افتادند که از این تکنولوژی در خودروها نیز استفاده کنند.
در دهه 1960، تولیدکنندگان خودرو شروع به آزمایش سیستم های ABS بر روی اتومبیلهای سواری کردند. نمونه اولیه فورد زودیاک یکی از اولین سیستم های ABS قابل استفاده در این نوع بود، اما هزینههای گزاف مربوط به استفاده از ترمز ABS در خودرو، موجب شد تا اکثر تولیدکنندگان خودرو تلاش خود را برای نصب این سیستم متوقف کنند. در دهه 1970، کادیلاک ABS را به عنوان یک گزینه برتر در برخی از مدل های دیفرانسیل عقب خود ارائه کرد، اما این ویژگی برای خودروهای تولید انبوه، همچنان یک ویژگی غیر معمول باقی ماند. از دهه 70 میلادی، افزودن سنسورهای کنترل شده توسط رایانه و تأکید عمومی بر ایمنی خودروها، باعث تکامل سریع کارایی و افزایش محبوبیت ABS شد.
مزایای سیستم ترمز ضد قفل
در کل، سیستم ترمز ABS باعث افزایش ایمنی خودرو، فرمان پذیری بهتر خودرو در حین ترمزگیری و همچنین افزایش عمر لاستیکها میشود. در خودروهای فاقد سیستم ABS، اگر راننده پدال ترمز را به قصد ایست ناگهانی با شدت فشار دهد، به دلیل قفل شدن کامل چرخها، خودرو از کنترل خارج خواهد شد اما سیستم ABS، این نقص را برطرف کرده و با بکارگیری یک فرآیند پیچیده در بلوک ABS و فعال کردن شیرهای سولونوئیدی، موجب می شود تا چرخها در آستانه قفل شدن قرار گیرند ولی قفل نشوند، این سیستم موجب می شود تا امکان ترمزگیری سریعتر و مطمئنتری برای خودرو فراهم گردد. در جادههای لغزنده، برای جلوگیری از سر خوردن خودرو با ترمز معمولی، راننده ناچار است در فواصل کوتاه چند بار پدال ترمز را فشار دهد و رها کند تا چرخ ها قفل نشوند؛ اما در سیستم ABS این عملیات بصورت خودکار انجام می شود و چرخها هیچ وقت قفل نخواهند شد.
مشکلات سیستم ABS
در مدل های ترمز ABS قدیمی، وقتی سیستم ABS عمل می کرد، راننده عملکرد آنرا بوسیله ارتعاشاتی که توسط پدال ترمز ایجاد میشد، حس می کرد و این ارتعاشات که با صدا همراه بود گاهی موجب ناراحتی و به هم خوردن تمرکز راننده میشد، این ایرادات در نسخه های جدید سیستم ABS تا حدود خیلی زیادی برطرف شده است.
اجزای سیستم ترمز ABS
اجزای سیستم ABS به دو بخش واحد کنترل الکتریکی و واحد کنترل هیدرولیکی تقسیم میشود که معمولا در کنار هم و در مجموعه ای بنام بلوک ABS قرار دارند. واحد کنترل الکتریکی، مانند مغز متفکر سیستم است و وظیفهی فرمان دادن به واحد هیدرولیک را بر عهده دارد. این سیستم، ورودی و خروجی دارد که ورودی آن مسئول دریافت وضعیت سرعت گردش چرخها از سنسورهای روی بلبرینگ های چرخها است. این اطلاعات بصورت سیگنال دریافت میشوند و پس از پردازش، فرمان های لازم صادر میشود.
واحد کنترل هیدرولیکی، فرمانهای واحد کنترل الکتریک را دریافت میکند، فعال شدن شیرهای سولونوئیدی که در بلوک هیدرولیک قرار دارد، موجب می شود تا فشار روغن ترمز که در پشت سیلندرهای ترمز چرخ ها قرار دارد، تنظیم شود تا چرخها قفل نشوند. سیستم ABS از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که مهم ترین آنها عبارتند از سنسور چرخ ها، شیرهای سولونوئیدی، پمپ، مخزن و کامپیوتر ABS. در صورت خرابی هرکدام از آن ها باید اقدام به خرید قطعات یدکی کنید. اگر صاحب یکی از خودروهای برند رنو هستید، قطعات اصلی رنو را از فروشگاه رنویار بخواهید. انواع لوازم یدکی از جمله قطعات یدکی اصلی رنو L90 را میتوانید در این فروشگاه پیدا کنید.
خرابی ترمز ضد قفل
خرابی و نقص در سیستم ترمز ABS میتواند باعث درست عمل نکردن ترمز خودرو و ایجاد حوادث جبران ناپذیر شود. سیستم ABS خودرو، ممکن است به دلایل زیادی، دچار مشکل شود.
دلایل خرابی ترمز ضد قفل
· عملکرد نادرست سنسورهای چرخ
· اشکال در کانکتورهای یونیت ABS
· اشکال در سوکتهای سنسورها
· خراب شدن فیوز ABS
· اخلال در عملکرد پمپ ABS
علائم خرابی ترمز ضد قفل
روشن شدن چراغ ABS روی صفحهی داشبورد خودرو، نشان دهندهی خرابی سیستم ضد قفل است؛ با این وجود، ترمز معمولی خودرو همچنان کار میکند. باید دقت کرد در وضعیتی که سیستم ترمز ABS غیر فعال است و عمل نمی کند، سیستم ترمز ABS اندکی از ترمز خودروهائیکه فاقد سیستم ترمز ABS می باشند، ضعیف تر است لذا در صورتیکه چراغ ABS روشن شد، لازم است تا در اسرع وقت به نمایندگی مجاز مراجعه شود تا مشکل برطرف گردد.
نگهداری اصولی ترمز ABS
سیستم ترمز اتومبیل، معمولا پیچیدگی خاصی ندارد و بسیار ساده است. برای نگهداری از سیستم ترمز خودرو، باید سطح روغن ترمز را مرتبا بررسی کرد. همچنین نوع روغنی که برای سیستم ترمز خریداری میشود، از اهمیت بسیاری برخوردار است. بسیاری از دارندگان خودرو روغن ترمز را فقط بعد از رسیدن به میزان حداقل تعویض میکنند؛ این کار کاملا نادرست است و مشکلات اساسی در سیستم ترمز ایجاد میکند. اگر روغن ترمز دچار آلودگی شود، میتواند سیلندر اصلی را دچار اختلال کند که بر سیلندر چرخها نیز تاثیر خواهد گذاشت. بهتر است روغن ترمز و مجموعه دیسک ترمز جلو، هر 40 هزار کیلومتر یا هر دو سال، عوض شود.
نگهداری درست از سیستم ترمز از اهمیت ویژهای برخوردار است و باید آن را جدی گرفت. نگهداری قطعات یدکی در هر خودرو متفاوت است. معرفی تمام لوازم یدکی برند رنو در فروشگاه اینترنتی رنویار به شما این امکان را میدهد تا با لوازم یدکی رنو بیشتر آشنا شوید. همچنین امکان خرید سنسور ترمز ABS ال90 نیز در وبسایت رنوبار برای شما فراهم شده است. بنابراین اگر قصد خرید لوازم یدکی رنو را دارید، رنویار را به خاطر بسپارید.