Shopping Cart

به وبسایت رنویار خوش آمدید!

ارتباط با ما :۰۲۱۸۸۸۲۸۴۲۶

کروز کنترل چیست و چگونه کار می ‌کند؟ | بلاگ رنویار

کروز کنترل چیست و چگونه کار می ‌کند؟ | بلاگ رنویارکروز کنترل چیست و چگونه کار می ‌کند؟برای جلوگیری از خستگی زیاد و رانندگی های طولانی سیستم کروز کنترل بر روی ماشین های رنو ساخته شده است برای آشنایی بیشتر کروز کنترل رنو برروی زیر کلیک کنید..

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که افراد بعد از یک رانندگی طولانی مدت تجربه می‌کنند، خستگی بیش از اندازه عضلات مچ و ران پا در بین آن‌ها است. پس از اختراع خودرو و پیشرفت پر سرعت آن در قرن 21 و دنیای تکنولوژی، مهندسان بسیاری زیادی سعی در بهبود تجربه رانندگی خودرو داشته‌اند. یکی از مهم‌ترین امکاناتی که به خودروها اضافه شده است و خستگی افراد را تا حد بسیار زیادی کاهش داده است، اضافه شدن سیستم کروز کنترل یا همان سیستم کنترل سرعت است.

ما در این مقاله سعی خواهیم کرد تا به معرفی کامل کروز کنترل، مزایا و معایب این سیستم بپردازیم و آن را به ساده‌ترین شکل ممکن برای شما مخاطبان عزیز مورد بررسی قرار دهیم.

 

کروز کنترل چیست؟

حتی اگر معنی و مفهوم کروز کنترل را می‌دانید به خواندن این مطلب ادامه دهید، چرا که در ادامه به نکات جالبی درباره‌ی این قابلیت اشاره کرده‌ایم.

در ابتدا خودروسازان آمریکایی در سال 1985 این سیستم را بر روی خودرو امپریال کلیسر امتحان و پیاده‌سازی کرده‌اند. دلیل تولید همچین سیستمی علاقه بسیار زیاد آمریکایی‌ها به خودروهایی بود که با دنده‌های اتومات فعالیت می‌کردند. کروز کنترل در واقع سرعت خودرو را در مقداری که راننده مشخص کرده است، ثابت نگه می‌دارد، به این صورت که پس از اینکه راننده این سیستم را فعال نمود، پدال گاز را رها می نماید و خودرو بطور اتوماتیک در سرعتی که توسط راننده تعیین شده است، حرکت می نماید. سیستم کنترل سرعت، علاوه بر ثابت نگه داشتن سرعت خودرو، با استفاده از رادارهای خود در حفظ امنیت خودرو و جلوگیری از تصادفات نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

انواع کروز کنترل

به‌طور کلی کروز کنترل را می‌توان در 4 مدل اصلی و کلی تقسیم‌بندی کرد. این مدل‌ها، از ابتدایی‌ترین تا پیشرفته‌ترین امکانات را در اختیار مصرف‌کنندگان خودرو قرار می‌دهند. در ادامه به معرفی 4 مدل کروز کنترل می‌پردازیم:

 

1.       کروز کنترل لیمیتر یا محدودکننده سرعت

این مدل در واقع ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین نوع از کروز کنترل محسوب می‌شود. در این مدل، بعد از آنکه راننده سرعت مورد نیاز خود را انتخاب کرد، با فشردن پدال گاز دیگر نمی‌تواند سرعت خودرو خود را زیاد کند و این عمل هیچ تاثیری در تغییر سرعت خودرو نخواهد داشت.

 

2.      کروز کنترل استاندارد

در این نوع از سیستم کنترل سرعت، بعد از فعال کردن این سیستم، راننده می‌تواند به راحتی با فشردن یک دگمه، سرعت خودرو خود را تنظیم کرده و تغییر دهد.

 

3.      کروز کنترل تطبیق‌پذیر

یکی از انواع پیشرفته کروز کنترل را می‌توان این مدل شناخت. کروز کنترل تطبیق‌پذیر، دارای لیزر یا رادار است و این امکان را به راننده می‌دهد که با روشن کردن این سیستم، خودرو طبق فاصله با ماشین جلویی، سرعت خود را کنترل کند.

 

4.      کروز کنترل‌های نیمه اتوماتیک

این نوع از سیستم کنترل سرعت، در واقع کنترل گاز، ترمز و فرمان خودرو را نیز بر عهده می‌گیرد. البته در برخی موارد، نیاز به دخالت راننده نیز وجود دارد.

 

 

 

 روش کار کروز کنترل چگونه است؟

کروز کنترل یک برنامه کامپیوتر است که در یونیت کنترل موتور تعبیه شده است. زمانی که شما بر روی پدال گاز فشار وارد می‌کنید، دریچه پیشرانه گاز باز شده و سرعت افزایش می‌یابد. با توجه به این نکته به هر میزانی که شما فشار بیشتری بر روی پدال گاز وارد کنید، دریچه پیشرانه بیشتر باز شده و سرعت خودرو افزایش پیدا می‌کند. سیستم کروز کنترل این عملیات را به صورت مکانیکی و اتوماتیک انجام می‌دهد. Actuator با کنترل و محدود کردن میزان هوای ورودی به پیشرانه خودرو، سرعت اتومبیل را کنترل می‌کند.

کروز کنترل رنو 

این سیستم، وظیفه محاسبه دقیق سرعت، مسافت و شتاب خودرو را بر عهده دارد. کروز کنترل با محاسبه این اعداد باعث می‌شود تا خودرو در جاده‌هائی که شیب آنها مدام در حال تغییر است، کاهش پیدا نکند و با یک سرعت مشخص به حرکت خود ادامه دهد.

مزایای استفاده از سیستم کروز کنترل

استفاده از کروز کنترل نه تنها باعث کاهش میزان خستگی راننده خواهد شد بلکه طول عمر خودرو را افزایش و مصرف سوخت خودرو را تا حدی کاهش می‌دهد. در واقع حتی اگر از سیستم کروز کنترل استفاده نمی‌کنید، رانندگی با یک سرعت یکسان باعث خواهد شد تا مصرف سوخت خودرو شما کاهش پیدا کند.

ویژگی های  کروز کنترل رنو

مزایای دیگر استفاده از سیستم کروز کنترل عبارتند از:

1.       افزایش و کاهش سرعت خودرو تنها با استفاده از سیستم کنترل سرعت

2.      صرفه‌جویی در مصرف سوخت

3.      کاهش میزان خستگی راننده

4.      ثابت بودن سرعت خودرو در مسیرهای طولانی و خسته‌کننده

البته همانطور که می‌دانید، استفاده از سیستم کروز کنترل معایب خاص خود را نیز دارد که برخی از این معیب را اینگونه می‌توانیم معرفی کنیم:

1.       کاهش میزان اصطکاک چرخ‌ها

2.      افزایش میزان خواب‌آلودگی راننده 

 

چرا نمی‌توانیم در تمام خیابان‌ها از کروز کنترل استفاده کنیم؟

همانطور که در بالا به آن اشاره کرده‌ایم، استفاده از سیستم کنترل سرعت مزایای بسیار زیادی دارد و رانندگان بسیاری علاقه به استفاده از آن در تمامی شرایط دارند. اما نباید فراموش کنید که این سیستم نیز مانند باقی تکنولوژی‌ها، در همه حال قابل استفاده نیست و تنها در برخی از شرایط می‌توانید از آن استفاده کنید. به طور مثال در جاده‌های پر پیچ‌و‌خم که جزء جاده‌های خطرناک شناخته می‌شوند و میزان تصادفات سالیانه در آن بالا است، استفاده از سیستم کروز کنترل احتمال خطر و تصادف را افزایش می‌دهد.

کروز کنترل در خیابان ها

برخی از مکان‌هایی که نباید در آن‌ها از کروز کنترل استفاده کنید عبارتند از:

·         آیا در شهر نیز امکان استفاده از کروز کنترل وجود دارد؟

  •    در صورتی که در خیابان‌های شلوغ رفت و آمد می‌کنید، استفاده از کروز کنترل امکان بروز تصادفات را به شدت افزایش خواهد داد.

·         کروز کنترل در هنگام رانندگی باعث کاهش خطر می‌شود؟

  •      با توجه به اینکه در زمان بارندگی و بارش برف، رانندگی نیاز به هوشیاری بالایی دارد؛ استفاده از کروز کنترل می‌تواند باعث دردسر در کنترل و حفظ سلامت اشخاص داخل خودرو باشد.

 

·         رابطه بین کروز کنترل و خواب‌آلودگی راننده در چیست؟

  •       استفاده از کروز کنترل، میزان راحتی راننده را در هنگام رانندگی افزایش خواهد داد. اما این موضوع گاهی می‌تواند باعث ایجاد بحران‌های خاصی شود. به طور مثال، اگر در جاده‌ها و مسافت‌های طولانی و خسته‌کننده از کروز کنترل استفاده می‌کنید، باید مراقب احساس خواب‌آلودگی و خستگی خود باشید.

  

چگونه متوجه خرابی سیستم کنترل سرعت خودرو شویم؟

تنها در صورتی شما می‌توانید به عملکرد سیستم کروز کنترل خودرو خود شک کنید که با فشار دادن دکمه مورد نظر، فعال‌سازی سیستم صورت نگیرد. در صورت نیاز فراموش نکنید که برای تعمیر قطعه کروز کنترل، از قطعات اصلی رنو استفاده کنید.

حرف آخر

همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم، خودروسازان و مهندسان حوزه خودرو، استراتژی اصلی و اساسی خود را در جهت رفاه رانندگان و سرنشینان تنظیم کرده‌اند. سیستم کروز کنترل یکی از ویژگی‌هایی است که در جهت همین امر به خودروها اضافه شده است. آیا شما از سیستم کروز کنترل استفاده می‌کنید؟ آیا تا به حال با این سیستم به مشکل خورده‌اید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *