درباره سیستم برق خودرو بیشتر بدانیمسیستم برق خودرو| تمام اطلاعاتی که باید در مورد سیستم برق خودرو بدانید
برق خودرو یکی از سیستمهای نسبتا پیچیده ی اتومبیل به محسوب میشود و البته هر روز هم در حال پیشرفت است؛ در حقیقت باتری هر خودرویی قلب تپنده آن به شمار میرود و قطعهای است که روشن شدن خودرو بدون آن غیر ممکن است. این قطعه شامل مجموعهای از سیستمهای الکترونیکی و الکتریکی است که همواره انرژی الکتریکی را به صورت انرژی شیمیایی در خود ذخیره کرده و سپس به صورت انرژی الکتریکی جهت روشن شدن و برق رسانی به خودرو انرژیهای ذخیره شده پس میدهد. به صورت کلی سیستم برق خودرو شامل تولید کننده برق، ذخیره کننده برق، توزیع کننده برق، کنترل کننده برق و مصرف کننده برق است. در ادامه، بیشتر درباره سیستم برق خودروهای انژکتوری و سیستم برق خودرو های جدید، صحبت خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.
کاربرد سیستم برق خودرو
· روشن کردن چراغهای خودرو
· بالا و پایین کردن شیشهها
· استارت زدن
· چراغهای راهنما
· دزدگیر خودرو
· عملکرد سوییچ خودرو
· سیستم گرمایشی و سرمایشی
وظیفه تولید کننده برق در خودرو چیست؟
در خودروهای قدیمی وظیفه تولید برق عموما برعهده دینام و در خودروهای جدید این وظیفه را آلترناتور نیز انجام میدهد. عملکرد این قطعه شبیه به ژنراتور بوده و نیروی مکانیکی را به وسیله تسمه از موتور میگیرد و به برق 12 ولتی با آمپر بالا تولید میکند. در گام بعدی برق در قسمت ذخیره کننده یا باتری خودرو ذخیر میگردد. در حقیقت این قطعه وظیفه شارژ کردن باتری را در زمان روشن بودن خودرو نیز بر عهده دارد.
عیب یابی برقی خودرو
همانطور که گفتیم سیستم برقی خودرو از جمله قسمتهای مهم و تاثیرگذار هر خودرویی به شمار میرود؛ تمامیخودروها به وسیله سیستم جرقه زنی موتور روشن میشوند و کامپیوتر خودرو هم وظیفه تنظیم میزان سوخت، افزایش امنیت و همچنین برقراری امکانات رفاهی که در خودروهای مدل بالا برای فعالیت نیاز به برق دارند را نیز برعهده دارد. از مهمترین قطعات برقی اتومبیلها میتوان به باتری و دینام، سنسور اکسیژن، کویل، انژکتور، وایر شمع، کامپیوتر خودرو، لامپ ماشین، چراغهای خودرو اشاره کرد و منبع اصلی تامین نیروی برقی خودرو، باتری بوده و دینام ماشین وظیقه شارژ مجدد باتری را برعهده دارد.
معمولا خرابیهای مربوط به سیستم برق در خودرو با از کار افتادن ناگهانی موتور و بروز مشکل در سیستم جرقه زنی، از کار افتادن چراغ سقفی خودرو یا سیستم صوتی، کم سو شدن چراغهای خودرو و یا روشن شدن چراغ هشدار در کنار صفحه کیلومتر شمار، افت ولتاژ هنگام آمپر کشیدن باتری، دیر روشن شدن خودرو و همچنین نشتی در اسید باتری از جمله مواردی هستند میتوانند نشان از مشکل در سیستم برقی خودرو باشند.
سیم کشی خودرو و رنگ سیم ها در برق خودرو
برای آنکه هنگام عیبیابی برق خودرو، دنبال کردن مسیر سیمها ساده باشد، اغلب کارخانهها از رنگهای مشخصی برای سیمها استفاده میکنند. به این ترتیب خواندن نقشه برق خودرو و سیم کشیهای آن، برای کسانیکه در شغل برق خودرو هستند، ساده تر خواهد شد.
آبی (U): این سیم مربوط به چراغهای بزرگ جلوی خودروی و نوربالا و نور پایین است.
زرد (Y): سیم زرد زنگ، مربوط به جعبه فیوز و چراغ شارژ است.
قرمز (R): این سیم مربوط به چراغهای کوچک جلو و عقب است.
سبز (G): سیمهای سبز، سیمهایی هستند که از فیوز به مدار باتری متصل میشوند.
سفید (W): سیم چراغهای هشدار دهنده مانند چراغ روغن و سیم متصل به کویل، سفید هستند.
مشکی (B): سیمهای اتصال بدنه مشکی هستند.
برق آمپلی فایر ماشین
آمپلی فایر قطعهای است که به منظور تقویت صدای سیستم در ماشین استفاده میشود. آمپلی فایرها تاثیر بسزایی در افزایش دقت صدا، کیفیت صدا و همچنین قدرت صدا دارند و علاوه بر این از میزان درهم ریختگی صدای سیستم هم میکاهند. برای اتصال برق آمپلی فایر ماشین معمولا باید پنج اتصال را برقرار نمایید که آنها عبارتند از: توان باطری، سیم زمین، روشن کردن، ورودی صدا و خروجی صدا
توجه داشته باشید که کابل برق باطری میبایست به طور مستقیم به قطب مثبت باطری وصل شود و این به معنای آن است که باید به قسمت اتاقک ماشین نیز دسترسی داشته باشیم تا امکان عبور سیم از باطری به اتاقک باشد. معمولا از کابلهایی با قطر بین 2.5 تا 7.5 استفاده میگردد. البته در دفتر هر آمپلی فایلری ضخامت سیم مورد نیاز هم آورده شده است.
عیب یابی برق دزدی خودرو
برق دزدی در خودرو بستگی به عوامل مختلفی دارد و ممکن در صورت عدم توجه به آن هزینههای سنگینی نظیر تعویض باتری را برای شما به ارمغان بیاورد. اما در بین تمامی قطعاتی که در خودرو وجود دارد، قفل مرکزی، وایر شمع، دزدگیر و ضبط ماشین جز بیشترین مواردی هستند که اقدام به برق دزدی در خودرو و سبب خالی شدن باتری میشوند. برای اینکه تشخیص دهیم مشکل برق دزدی در خودرو به چه دلیلی است در ادامه راههای مختلفی را بررسی کرده ایم میتوانند در این مواقع به کمک شما بیایند.
راه اول: اولین راهی که معمولا برای این عیب در خودرو به کار گرفته میشود، استفاده از یک آمپرسنج است. صورتی که سرمثبت باتری را باز کرده و آمپرسنج را میان باتری و سر باتری قرار میدهید؛ با این کار میتوانید متوجه شوید که آیا برقی در حال مصرف هست یا خیر؛ سپس هر کدام از فیوزها را بکشید، فیوزی که برق میدزدد را در این لحظه میتوانید پیدا کنید.
راه دوم: روش دومیکه برای صورتی میتوان به کار برد این است که خودرو را خاموش کنید و یکی از بستهای باتری را جدا سازید. زمانی که صبح خواستید ماشین را روشن کنید آن را دوباره در سرجای خودش بزنید. در صورتی که ماشین شما به راحتی روشن شد، به این معناست که مشکلی در سیم کشی خودروی شما وجود داشته بوده و یکی از قطعات در خودرو در حال برق دزدی است. این مشکل در اغلب موارد مربوط به یکی از قطعات دینام، باتری و یا استارت خودرو است؛ در این مواقع میتوانید سریعا اقدام به رفع این مشکل نمایید.
خودرو را خاموش کرده و یکی از بستهای باتری را جدا سازید. سپس صبح هنگام حین حرکت، دوباره آن را جا بزنید. اگر اتومبیل شما به راحتی روشن شد، یعنی مشکلی در سیمکشی خودرو وجود دارد و یکی از قطعات برق دزدی میکند و این مشکل میتواند مربوط به یکی از قطعات دینام، باتری و یا استارت خودرو باشد که میبایست در سریعترین زمان ممکن آن را رفع نمایید.
کوئل چیست؟
کوئلها سیم پیچ القایی را دارا هستند و در سیستم جرقه زنی خودرو قرار دارند. این قطعه وظیقه تولید جریان برق با ولتاژ بالا را دارد. کوئل معمولا جریان با ولتاژ پایین را از باتری اتومبیل دریافت میکند و آن را به هزاران ولت جهت ایجاد جرقه الکتریکی در شمع خودرو تبدیل میکند. در حقیقت هر کدام از سامانههای کویل یک قطع کن کوئل مکانیکی و خازن دارند. جالب است بدانید که در خودروهای قدیمی برای تمامی سیلندرها یک کوئل استفاده میشود، در حالی که برای خودروهای نسل جدید برای هر سیلندر یک کوئل مورد استفاده قرار میگردد. برای آشنایی کامل با این سیستم خودرو میتوانید مقاله کویل چیست را بخوانید.
کمپرسور کولر خودرو
کمپرسور کولر خودرو در حقیقت ترکیبی از چند سیلندر و پیستون است؛ نحوه کار این قطعه با زدن دکمه ac و روشن کردن کولر خودرو، گاز خنک کننده را متراکم و فشرده کرده و آن را به سمت کندانسور هدایت مینماید. آنچه جالب است در خصوص قطعه کمپرسور کولر خودرو بدانید این است که نیرولازم برای متراکم ساختن خنک کننده در کمپرسور و هدایت آن به سمت کندانسور، به وسیله تسمه دینام موتور خودرو نیز تامین میگردد.
جمع بندی
برق خودرو، همان چیزی است که مغز متفکر خودرو، یعنی کامپیوتر را به کار میاندازد. همچنین بسیاری از آپشنهای خودروها، وابسته به برق خودرو هستند. بنابراین، شناخت اجزای آن و عیب یابی آن، اهمیت زیادی دارد. در این مطلب، سعی کردیم شما را با این سیستم آشنا کنیم. اگر به دنبال اطلاعات بیشتری در این زمینه هستید، دانلود آموزش برق خودرو pdf و بررسی سیستم برق خودرو در جدول های مربوطه را به شما پیشنهاد میکنیم.
سلام ممکن است بنده را راهنمایی کنید بنده یه سیستم نصب کردم الان ظرف 24 ساعت باطری خالی میشه وقتی سیمش از سر باطری جدا میکنم دیگه باطری خالی نمیشه ممکن است از چی باشه
با سلام بنده یه سیستم نصب کردم الان ظرف 24 ساعت باطری خالی میشه وقتی سیمش از سر باطری جدا کردم دیگه باطری خالی نمیشه ممکن است من را راهنمایی کنید