Shopping Cart

به وبسایت رنویار خوش آمدید!

ارتباط با ما :۰۲۱۸۸۸۲۸۴۲۶

سیستم فرمان هیدرولیک خودرو چگونه کار می کند؟

سیستم فرمان هیدرولیک خودرو چگونه کار می کند؟

فرمان های قدیمی خیلی سخت گردش می کردند و انرژی زیادی را خصوصا در ترافیک و هنگام پارک کردن و یا خارج شدن از پارک، از راننده می گرفتند، به همین دلیل، امروزه خودروسازان در بیشتر خودروها از سیستم فرمان هیدرولیک به عنوان یک سیستم استاندارد استفاده می کنند. این سیستم باعث می شود تا چرخاندن فرمان راحت تر بوده و قابلیت مانور بهتری داشته باشد. سیستم فرمان هیدرولیک در خودرو با هدف آسان کردن چرخش فرمان و پیچیدن بهتر خصوصا در سرعت های پائین، در ترافیک، در هنگام پارک کردن و در هنگام خروج از پارک استفاده می شود.

اجزای اصلی سیستم هیدرولیک فرمان

اجزای اصلی سیستم فرمان هیدرولیک شامل شیر هیدرولیک(مقسم)، تسمه هیدرولیک، جک هیدرولیک، روغن هیدرولیک، شلنگ ها و لوله­ های رفت و برگشت روغن هیدرولیک، پمپ هیدرولیک و مخزن هیدرولیک است. این سیستم زمانی به حرکت در می آید که فشار وارد شده بر فرمان از میزان پیشبینی شده بیشتر شود. زمانی که راننده فرمان را می چرخاند، در واقع یک سوپاپ به حرکت در می آید. با توجه به جهت چرخش فرمان، این سوپاپ روغن هیدرولیک را به سمت چپ یا راست پیستون هدایت می کند تا چرخ ها به طرفین بچرخند. بعد از انجام این عملیات، روغن هیدرولیک دوباره توسط سوپاپ به داخل سیلندر باز می گردد.

توضیحات روغن هیدرولیک و نحوه عملکرد آن

روغن هیدرولیک نقش بسیار مهمی در سیستم هیدرولیک فرمان و خودرو دارد و برای حفظ سلامت خودرو، بهتر است که هر چند وقت یکبار بررسی شود. محل نگهداری روغن هیدرولیک، مخزن روغن هیدرولیک است. این ماده از طریق لوله هایی که در سیستم تعبیه شده است، به تمام قسمت های سیستم فرمان هیدرولیک رفته و موجب نرم و روان شدن حرکت فرمان می شود و نیروی ایجاد شده در فرمان را نیز به چرخ ها انتقال می دهد.

توضیحات لوله­ ای مسیر حرکت روغن هیدرولیک و نحوه عملکرد آن ها

در ساختار سیستم فرمان های هیدرولیکی، لوله هایی تعبیه شده است که به شیلنگ های رفت و برگشت نیز معروف هستند. معمولا در سیستم فرمان هیدرولیک بیشتر خودروها، یک شیلنگ فشار قوی وجود دارد که روغن با فشار بالا را از پمپ به سمت جعبه فرمان هدایت می کند و یک شیلنگ برگشت روغن فرمان به مخزن هیدرولیک وجود دارد. این لوله ها و شلنگ ها امکان حرکت روغن هیدرولیک را در سیستم فراهم می کنند. جنس این لوله ها یا شیلنگ ها به گونه ای است که در برابر خم و راستی انعطاف پذیر هستند و دمای بالا را نیز تحمل می کنند. این لوله ها همچنین صدای ضربان پمپ را نیز به طور قابل توجهی کاهش می دهند.

پمپ هیدرولیک و نحوه عملکرد آن

می توان گفت که پمپ هیدرولیک، مهم ترین جزء سیستم فرمان هیدرولیک خودرو است. این پمپ، یک پمپ پره ای است و نیروی مورد نیاز خود را از تسمه ی مخصوصی که با میل لنگ در تماس است، می گیرد. بطور کلی، نیروی دورانی که در دینام، پمپ هیدرولیک و کمپرسور مورد استفاده قرار می گیرد از طریق تسمه ای که به میل لنگ متصل است، تامین می شود. به این ترتیب، پمپ هیدرولیک موجب افزایش فشار روغن در مدار شده و موجب می شود تا مکانیزم بتواند بدرستی کار کند.

مخزن هیدرولیک و نحوه عملکرد آن

دلیل طراحی مخزن هیدرولیک در سیستم هیدرولیک فرمان، ذخیره ی روغن هیدرولیک است. در واقع وجود مخزن اطمینان می دهد که روغن هیدرولیک، همواره در سیستم جریان دارد و نگرانی خاصی از جهت کمبود روغن در سیستم وجود نخواهد داشت. بعد از آن که روغن هیدرولیک، جک هیدرولیک را به حرکت درآورد و از آن عبور کرد، توسط شیلنگ برگشت و با فشار کم، دوباره به مخزن باز می گردد.

شیر هیدرولیک و نحوه عملکرد آن

شیر هیدرولیک یا مُقسم در حقیقت همان سوپاپی است که با چرخاندن فرمان، روغن را درون پیستون به حرکت در می آورد. روی شیر هیدرولیک سوراخ هایی وجود دارد که با چرخش فرمان، فشار روغن را به سمت چپ یا راست هدایت می کند. به این ترتیب نیروی وارده بر فرمان راحت تر به چرخ ها منتقل شده و باعث می شود تا راننده بتواند فرمان را آسان تر بچرخاند.

تسمه هیدرولیک فرمان و نحوه عملکرد آن

تسمه هیدرولیک یکی از قطعات سیستم فرمان هیدرولیک است که اگر صاحب خودروئی از برند رنو هستید، باید برای تهیه آن به دنبال قطعات اصلی رنو باشید. این قطعه در حقیقت، رابط میان موتور و پمپ هیدرولیک است و همان طور که گفته شد، نیروی دورانی موتور را به پمپ هیدرولیک انتقال می دهد، علاوه بر این تسمه هیدورلیک نیروی دورانی موتور را به کمپرسور کولر و دینام نیز منتقل می کند. تسمه ی هیدرولیک از قطعاتی است که باید به صورت دوره ای و در کیلومترهای مشخص تعویض شود تا به صورت ناگهانی دچار پارگی نشود.

جک هیدرولیک دوطرفه فرمان و نحوه عملکرد آن

 جک هیدرولیک دوطرفه، همان قطعه ای است که موجب کمک به سیستم فرمان و گردش چرخ ها می شود و با فشار روغن درون سوپاپ به حرکت در می آید. در واقع این جک هیدرولیک فرمان است که در نهایت موجب نرم شدن فرمان می شود.

خرید لوازم یدکی رنو از فروشگاه اینترنتی رنویار

وبسایت رنویار نمایندگی فروش تمامی قطعات یدکی اصلی رنو l90 است و خدمات خود را به صورت اینترنتی نیز ارائه می­کند. اگر به دنبال لوازم یدکی مگان  هستید، ما فروشگاه اینترنتی رنویار را پیشنهاد می کنیم. در این وب سایت می توانید بلاگ رنو متعدد دیگری نیز درباره قسمت های مختلف خودرو بخوانید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *