علائم خرابی سنسور دمای آب و تأثیر آن روی نحوه عملکرد موتورعلائم خرابی سنسور دمای آب و تأثیر آن روی نحوه عملکرد موتوربرای کسب اطلاع بیشتر در مورد علائم خرابی سنسور دمای آب و تأثیر آن روی نحوه عملکرد موتور کلیک کنید. برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار پیشنهاد می کنیم مقاله مورد نظر را مطالعه کنید.
قطعات داخلی موتور از بزرگترین آنها گرفته تا یک پیچ کوچک، همگی نقشی اساسی در کارکرد درست موتور و سلامت آن دارند. خرابی هر کدام از این قطعات میتواند آسیبهایی جدی به موتور وارد کرده یا حتی منجر به حادثه شود. سنسور آب یکی از قطعاتی است که دمای مایع خنک کننده را کنترل کرده و نقشی حیاتی در کنترل دمای موتور و جلوگیری از داغ کردن آن دارد. اگر با علائم خرابی سنسور دمای آب آشنا باشید، از داغ کردن موتور جلوگیری خواهید کرد، با ما در ادامه مقاله همراه باشید تا با علائم خرابی سنسور دمای آب آشنا شوید.
سنسور دمای آب یا فشنگی خودرو چیست؟
سنسور دمای آب خودرو که با نام فشنگی آب خودرو نیز شناخته میشود قطعهای است که در مسیر مایع خنککننده آب رادیاتور موتور قرار گرفته و وظیفه کنترل دمای آب در هر لحظه را برعهده دارد. به عبارتی دیگر، این قطعه مانند حسگری است که دمای آب ماشین را میسنجد و اطلاعات دمای مایع خنککننده موتور را به ECU میفرستد. باتوجه به این اطلاعات، ECU دور فن را تعیین خواهد کرد. از طرفی ECU بر اساس میزان سردی و گرمی موتور، میزان پاشش سوخت توسط سوزن انژکتور را تعیین میکند. محل دقیق قرارگیری سنسور آب خودرو معمولاً روی محفظه ترموستات است.
وظایف سنسور دمای آب در ماشین
از مهمترین وظایف این قطعه، کنترل دمای مایع خنککننده موتور و ارسال اطلاعات به کنترل یونیت انژکتورهای موتور است. این کار با هدف تعیین زمان پاشش و همینطور تنظیم شمعهای موتور برای فرآیند جرقهزنی صورت میگیرد. آمپر آب در پشت فرمان ماشین قرار گرفته و راننده به راحتی میتواند دمای آب را چک کند. همانطور که اشاره کردیم ECU براساس اطلاعاتی که از سنسور دمای آب خودرو میگیرد، دور فن و میزان پاشش سوخت توسط انژکتور را تعیین میکند.اما وظیفه سنسور دمای آب، فقط محدود به مورد بالا نیست و از دیگر وظایف این قطعه میتوان به موارد زیر اشاره کرد.
کنترل میزان دمای موتور برای تعیین غلظت سوخت ترکیبی با هوا
کنترل کمپرسور کولر در شرایط افزایش بیش از اندازه دمای موتور از حالت استاندارد
ایجاد حالت ساسات اتوماتیک در شرایط سرد بودن خودرو
انتقال دمای آب به پشت آمپر آب خودرو
ساسات خودکار سیستم انژکتوری موتور
انواع سنسور دمای آب
سنسور دمای آب نوع NTC یا Negative Temperature Coefficient
سنسور NTC یا ضریب دمای منفی به مفهوم مقاومت متغیر با ضریب حرارتی منفی است. داخل این نوع سنسور 2 عدد سنسور مقاومتی قرار دارد که یکی از آنها به پشت آمپر آب رفته و دیگری وظیفه ارسال سیگنال به ECU را برعهده دارد. در این نوع سنسور، با افزایش دما مقاومت آن کاهش پیدا کرده و با کاهش دما مقاومت آن افزایش پیدا میکند.
سنسور دمای آب نوع PTC یا Positive Temperature Coefficient
سنسور PTC یا ضریب دمایی مثبت ، یکی دیگر از انواع سنسور دمای آب و به مفهوم مقاومت متغیر با ضریب حرارتی مثبت است. این سنسور عملکردی مشابه سنسور NTC دارد با این تفاوت که در آن با افزایش دما، مقاومت آن افزایش یافته و با کاهش دما نیز مقاومت آن کاهش پیدا میکند.
تعداد سنسورهای دمای آب در خودروهای مختلف با یکدیگر متفاوت است اما اکثر خودروها دارای 3 عدد سنسور یا حسگر دمای آب هستند که با رنگهای زیر قابل تفکیک خواهند بود.
رنگ سبز: وظیفه ارسال اطلاعات به ECU را جهت اطلاع از دمای آب و تنظیم پاشش سوخت برعهده دارد.
رنگ آبی: به منظور نمایش پشت آمپر استفاده میشود.
رنگ قهوهای: وظیفه صدور دستور راهاندازی فن و کنترل یونیت فن را برعهده دارد.
عیبیابی سنسور دمای آب
عیب یابی سنسور دمای اب به 2 روش زیر انجام میشود، بنابراین برای تست سلامت قطعه به این روشها عمل کنید.
عیبیابی سنسور دمای آب خودرو با دستگاه دیاگ
در صورتیکه سنسور خراب باشد، مقدار دمای آب در قسمت پارامترها دمای -40 درجه را نشان خواهد داد. قبل از تست قطعه با دستگاه دیاگ باید خطا را پاک کرده و پس از تست سنسور دمای آب، ، با مراجعه به قسمت پارامترها دمای آب را در حالت روشن بودن موتور تجزیه و تحلیل کنید.
عیب یابی سنسور دمای آب خودرو با دستگاه مولتیمتر یا روش اهمی
سلکتور یا کلید دستگاه مولتیمتر را روی اهم قرار دهید.
سیمهای قرمز و مشکی را در جای خود قرار دهید.
2 سر سیمها را به دو پایه سنسور وصل کنید.
در دماهای متفاوت مقدار مقاومت سنسور را اندازهگیری و یادداشت و با جدول تغییرات سنسور دمای آب آب مقایسه کنید.
اگر اعداد بدست آمده در تست طبق جدول فوق نباشد یا شامل موارد زیر باشد، میتوان نتیجه گرفت که سنسور دمای آب خودرو معیوب است و باید آن را تعویض کرد. فراموش نکنید که این قطعه کوچک تأثیر زیادی روی دمای موتور مدلهای مختلف انواع خودروها مانند خودروی رنو داشته و در نتیجه برای تهیه آن باید به فروشگاه لوازم یدکی رنو مراجعه کنید.
اعداد اختلاف زیادی دارند.
مقدار مقاومت سنسور در دماهای مختلف تغییر نمیکند.
مقاومت مقدار صفر را نشان میدهد.
علائم خرابی سنسور دمای آب
این قطعه معمولاً عمری طولانی دارد اما در اثر خرابی مقاومت داخلی یا پوسیدگی فلز، شرایط برای خرابی سنسور نیز فراهم خواهد شد. از جمله مهمترین علائم خرابی سنسورها، موارد زیر هستند که هر کدام برای عیبیابی سنسور دمای آب نیز کاربرد دارند. علائم خرابی سنسور آب عبارتند از:
زمانیکه موتور بیش از حد گرم است، فن روشن نمیشود.
زمانیکه موتور سرد است، فن روشن میشود.
در استارت سرد، موتور بد کار میکند.
حالت ساسات در استارت سرد ایجاد نمیشود.
مصرف سوخت بالا رفته است.
چراغ چک خودرو روشن شده است.
قدرت موتور کاهش پیدا کرده است.
موتور داغ کرده و فن دیر روشن میشود.
فن رادیات به صورت مداوم کار میکند.
در زمان گرم شدن موتور یا در استارت اولیه، دود مشکی تولید میشود.
Back Fire در اگزور ایجاد میشود.
آلایندگی خودرو افزایش پیدا کرده است.
در صورت مشاهده هرکدام از علائم بالا، باید به خرابی سنسور دمای آب شک کرد. البته توجه داشته باشید که علائم خرابی سنسور دمای هوا و علائم خرابی سنسور اکسیژن نیز میتواند مشابه علائم خرابی سنسور اب باشد و باعث لرزش موتور، افت شتاب و افزایش مصرف سوخت شود. بنابراین باید برای تشخیص خرابی سنسورهای خودروی خود، به تعمیرگاههای معتبر مراجعه کنید تا با استفاده از دیاگ یا دستگاه عیب یاب، خرابی خودروی شما را تشخیص دهند.
در چند خط بخوانید!
ما معمولاً قبل از سفر رفتن، خودروی خود را به نمایندگی میبریم تا کاملاً چک شود. اما برخی از قطعات مانند سنسور دمای موتور، نیازمند بررسی دورهای هستند چرا که خرابی آنها به خرابی قطعات دیگر میانجامد. در این مقاله به بررسی علائم خرابی سنسور دمای آب و نقش آن در نحوه کارکرد موتور پرداختیم. برای بررسی سلامت این سنسور خودتان اقدام میکنید یا به نمایندگی مراجعه میکنید؟
سلام مدتی هست ماشین من به مشکل خورده که بنظرم مشکل از سنسور دمای آب هست
امکانش هست بفرمایید علائم خرابی سنسور دمای آب چیه؟
با سلام
امکانش هست توضیح بدید که وظایف سنسور دمای آب در ماشین چیه ؟
سلام ماشین من خیلی دیر روشن میشه بگونه ای که باتری از جون.میفته حتی وقتی که ماشین گرم.باشه درضمن دود سیاه موقع روشن شدن بیرون.میزنه از اگزوز تست و دیاگ هم میزنیم هیچی نشون.نمیده
سلام ماشینم شمع وایر شستشوی انژکتور انجام دادم .ولی بعضی مواقع ماشین ریپ میزنه یا حالت کپ کردن میدن تودورهای بالا جدای ازاون آمپر آب بالا پاین میشه امکانش هست از فشنگی آب باشه علت ریپ زدن
توضیحات عالی، ماشین من دیر روشن میشد و دود مشکی میداد خیلی بد کار میکرد فشنگی دما رو عوض کردم مشکلش برطرف شد
علت نوسان آمپر آب چیه
باتشکر
چرا وقتی ماشین دنا خاموش می کنم دمای آمپر حرارت آب یک خط بالا می رود
سلام من یه گل دارم و وقتی کولر ماشین روشن هست بعد از مدتی کمپرسور خاموش میشود و باد گرم تولید میکند و دوباره راه میوفته لازم به ذکر است که فن دایم روشن هست