Shopping Cart

به وبسایت رنویار خوش آمدید!

ارتباط با ما :۰۲۱۸۸۸۲۸۴۲۶

منیفولد چیست

منیفولد چیست؟ معرفی انواع Manifold خودرو و علائم خرابی آنها

منیفولد چیست؟ معرفی انواع Manifold خودرو و علائم خرابی آنهامنیفولد چیست؟ معرفی انواع Manifold خودرو و علائم خرابی آنهاچرخش میل لنگ در موتور با عمل احتراق؛ در اثر محترق شدن مقدار مشخصی بنزین با مقدار مشخصی هوا در سیلندرها شروع به کار می‌کند. اگر هوای وارد شده به سیلندر بیش‌تر از مقدار مورد نیاز باشد احتراق به درستی انجام نمی‌شود پس درباره منیفولد بیشتر بدانیم

چرخش میل لنگ در موتور با عمل احتراق؛ در اثر محترق شدن مقدار مشخصی بنزین با مقدار مشخصی هوا در سیلندرها شروع به کار می‌کند. اگر هوای وارد شده به سیلندر بیش‌تر از مقدار مورد نیاز باشد احتراق به درستی انجام نمی‌شود. از طرفی پس از روشن شدن خودرو، دود حاصل از سوخت بنزین نیز باید به روش درستی خارج شود. برای کنترل ورود هوا و خروج دود قطعه‌‌ای به نام منیفولد در خودرو وجود دارد.

منیفولد خودرو یکی از قطعات مهم است که خراب شدن آن مشکلات جدی به همراه خواهد داشت. در این مقاله قصد داریم در رابطه با انواع منیفولد ماشین و علائم خرابی آن‌ها توضیح دهیم.

منیفولد چیست؟

منیفولد یکی از قطعات مهم در سیستم پیشرانه خودرو است. برای روشن شدن ماشین، بنزین توسط پمپ بنزین و سوزن انژکتور به منطقه قبل از سوپاپ های ورودی پاشیده می شود. این امر موجب می شود تا مخلوط شدن هوا و بنزین از همان ناحیه شروع شود، سپس این مخلوط وارد محفظه احتراق شده و متراکم می گردد و با جرقه زدن شمع، فرآیند احتراق کامل می شود. با احتراق بنزین، انرژی مورد نیاز برای شروع به کار خودرو تامین می گردد. در نتیجه این احتراق مقدار زیادی گرما، دود و انرژی تولید می شود. گازهای سمی باید به طریقی از خودرو خارج شوند تا از ورود آن ها به داخل کابین جلوگیری شود. منیفولد دقیقا همین کار را انجام می دهد، هوای ورودی و دود خروجی موتور را به مسیر درستی هدایت می کند.

انواع منیفولد

همان‌طور که متوجه شدید دو وظیفه ورود هوا و خروج دود را برای این قطعه بیان کردیم. بنابراین دو نوع منیفولد در سیستم خودرو تعبیه می‌شود، منیفولد ورود‌ی هوا (Inlet) و منیفولد خروجی دود  (Outlet)که هرکدام کاربرد خود را دارند. اما سوال این است که این قطعات هرکدام در موتور ماشین چه کاربردی دارد؟ منیفولد دود وظیفه خارج کردن گازهای سمی حاصل از احتراق بنزین را بر عهده دارد. منیفولد هوا نیز وظیفه هدایت هوا و سوخت به محفظه احتراق را برعهده دارد.

منیفولد هوا چیست؟

منیفولد هوا یا ورودی در موتورهای احتراق داخلی به کار برده می‌شود. هوا توسط این قطعه از به داخل سیلندرها هدایت می شود. شکل و طراحی منیفولد هوا باید طوری باشد که هوا به مقدار مورد نیاز به داخل سیلندرها وارد شود. همچنین در دورهای بالا که میزان هوای بیشتری مورد نیاز است، موتور با کاهش راندمان حجمی مواجه نشود. منیفولد می بایست طوری ساخته شده باشد که عبور هوا از آن تولید صدای ناهنجار نکند. عملکرد صحیح این قطعه می تواند سبب بهینه سازی قدرت و گشتاور در سراسر دور موتور و همچنین بهینه سازی مصرف سوخت شود.

طراحی، شکل و جنس این وسیله برای موتورهای مختلف متفاوت است، به عبارت خیلی ساده می توان عنوان نمود که وظیفه منیفولد این است که علاوه بر اینکه ورود هوا و خروج دود بصورت بهینه انجام گیرد، ایجاد صدا نیز حداقل باشد. از بهترین منیفولدها که بیشترین کارائی را دارند، می‌توان به منیفولد رنو اشاره کرد. در صورت خرابی آن، حتما منیفولد اصلی رنو را خریداری کنید تا خودرو دچار آسیب نشود. قبل از خرید، قیمت منیفولد هوا ال 90 را از سایت قطعات رنویار استعلام بگیرید.

منیفولد دود چیست؟

منیفولد دود یا خروجی وظیفه هدایت دود و گازهای سمی به اگزوز خودرو را بر عهده دارد. این قطعه از جنس چدن است ولی در بعضی خودروها، منیفولدهائی ساخته شده اند که از جنس آلومینیوم، کروم و سرامیک می باشند. منیفولد دود از طریق یک واشر به سرسیلندر و از طرف دیگر لوله اگزوز متصل است.

علائم خرابی منیفولد خودرو

علائم خرابی منیفولد

بیشتر خرابی های که برای منیفولد ها ایجاد می شود عبارتند از تاب برداشتن و آسیب دیدن واشر مابین منیفولد و سرسیلندر ÷که همه این موارد موجب می شود تا عملیات نشت بندی به درستی انجام نگیرد و مشکلاتی در عملکرد موتور ایجاد شود. در هنگام نصب منیفولد، نشت بندی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. یکی از علائم نشت هوا یا خرابی منیفولد ورودی، نوسان دور موتور خصوصا در زمانی است که راننده پدال گاز را فشار نداده است. لازم به ذکر است که نوسان دور موتور می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد لذا جهت تشخیص اینکه منیفولد هوا تاب دارد و یا واشر آن ایراد دارد، خودرو می بایست توسط یک کارشناس با تجربه بازدید شود. از نشانه های تاب داشتن منیفولد دود، می توان به این مورد اشاره نمود که در محفظه موتور بوی دود احساس گردد و حتی ممکن است دود به کابین سرنشینان نیز راه پیدا نماید.

اگر قصد دارید تا موتور اتومبیل خود را بشوئید، لازم است این کار در زمانی انجام گیرد که موتور کاملا سرد باشد، چنانچه عملیات شستشوی موتور در زمانی انجام گیرد که موتور به تازگی خاموش شده است و بسیار داغ است، ممکن است به قطعات مختلف موتور از جمله منیفولدها آسیب وارد گردد.

کلام آخر


منیفولد خودرو از قطعات بسیار مهم است. با شناخت علائم خرابی منیفولد در صورت نیاز نسبت، به تعویض واشرها اقدام نمایید. اگر خودروی شما دچار نوسان دور موتور در حالت دور آرام است و یا در اتاق موتور و یا کابین سرنشینان بوی دود احساس می شود، با مراجعه به نمایندگی مجاز و بازدید خودرو توسط کارشناس دوره دیده، علت را پیدا کنید تا خودرو تعمیر گردد. اگر قصد دارید اطلاعاتی در رابطه با سنسور هوا داشته باشید، می‌توانید مطلب وظیفه سنسور فشار از رنویار را مطالعه کنید. همچنین شما می توانید با مراجعه به صفحه قطعات یدکی L90، در سایت رنویار با محصول  منیفولد خروجی دود و
واشر آب بندی خروجی منیفولد هوا بیش تر آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *