Shopping Cart

به وبسایت رنویار خوش آمدید!

ارتباط با ما :۰۲۱۸۸۸۲۸۴۲۶

واشر سرسیلندر خودرو

واشر سرسیلندر خودروتمام نکاتی که باید درباره واشر سرسیلندر خودرو بدانید.واشر سرسیلندر خودرو، قطعه اصل رنو در سایت رنویار خریداری کنید. بهترین و مناسبت ترین قیمت ها با کیفیت عالی در رنویار موجود است

واشر سرسیلندر (cylinder head gasket)، یکی از قطعاتی است که نقش بسیار مهمی ‌را در عملکرد موتور خودرو بر عهده دارد. یکی از دلایلی که رانندگان به تعمیرگاه‌ ها مراجعه می‌کنند، سوختن و یا آسیب دیدن واشر سرسیلندر است. از آنجایی که این قطعه نقش مهمی‌ را در کارکرد موتور ایفا می‌کند، در صورت بروز مشکل در آن، ممکن است آسیب جدی به موتور اتومبیل وارد شود.بنابراین نباید علائم خرابی واشر سر سیلندر را نادیده گرفت. این قطعه علاوه بر یکپارچه سازی سرسیلندر و بلوک سیلندر، امکان گردش روغن و آب در سرسیلندر، بدون آنکه با یکدیگر مخلوط شوند را فراهم می‌آورد و همچنین فضای سربسته اتاقک احتراق را نشت ‌بندی می‌کند. در این مقاله ما سعی داریم تا به طور اختصاصی درباره واشر سرسیلندرصحبت کنیم و بگوییم وظیفه واشر سر سیلندر چیست و سوختن آن چه پیامدهایی را در پی دارد.

واشر سرسیلندر چیست؟

واشر سرسیلندر قطعه‌ای در موتور ماشین است که وظیفه یکپارچه سازی فضای بین سیلندر و سرسیلندر را بر عهده دارد.. کار واشر سر سیلندر درواقع این است که مانع از خروج گاز از محفظه احتراق و نشت آب از کانال‌های آب و روغن در سرسیلندر شود.

وظیفه واشر سرسیلندر چیست؟

واشر سرسیلندر

همانطور که گفته شد، واشر سرسیلندر بین بلوک موتور (داخل قطعاتی نظیر میل لنگ و پیستون) و سرسیلندر که داخل خود قطعاتی نظیر (میل سوپاپ‌ها و سوپاپ‌ها) را دارد، نصب می‌شود. واشر سرسیلندرها در بیشتر موتورهای مدرن از جنس فولاد چند لایه (MLS) و در موتورهای قدیمی ‌هم از جنس کامپوزیت آزبست و گرافیتی هستند. گاهی در برخی موتورها از واشر سرسیلندرهایی از جنس مسی هم استفاده می‌شود. اما وظیفه واشر سرسیلندر چیست؟ فارغ از جنس این قطعه تمامی‌ آن‌ها سه وظیفه را در ماشین‌ها دنبال می‌کنند که آنها عبارتند از آب بندی سیلندر، هدایت مایعات و حفظ و نگهداری مایعات.

آب بندی سیلندر

زمانی که موتور ماشین در حال کار کردن است، فشار سیلندر در موتورهای بنزینی به psi 700 و در موتورهای دیزلی به psi 2000 می‌رسد. برای اینکه سیلندر بتواند در بهینه‌ترین حالت خود کار کند، واشر سرسیلندر بین بلوک موتور و سرسیلندر نصب می‌شود.

هدایت مایعات

در واشر سرسیلندر مسیرهایی وجود دارد که اجازه گردش مایع خنک کننده بین سرسیلندر و بلوک موتور را فراهم می‌کند.

حفظ و نگهداری مایعات

واشر سرسیلندر رنو

نکته ی حائز اهمیت این است که مایع خنک کننده و روغن موتور به هیچ وجه نباید با هم تداخلی داشته باشند. با توجه به فاصله چند میلی‌متری که این دو مایع با یکدیگر دارند، لازم است تا به طریقی از مخلوط شدن آن‌ها جلوگیری کرد. ساختار واشر سرسیلندر دقیقا بگونه ای است که این وظیفه را بر عهده دارد و اجازه ترکیب شدن این دو مایع را نمی‌دهد، لازم به ذکر است که بدانید که واشرسیلندر از نزدیک شدن گازهای احتراق به مسیرهای مخصوص مایع خنک کننده و روغن موتور هم جلوگیری می‌کند.

تست واشر سرسیلندر

روش کمپرس‌سنجی سیلندر

این روش یکی از مطمئن ترین روش‌هایی است که می‌توان ازطریق آن، سلامت واشر سرسیلندر مطلع شد.

باتری خودرو باید شارژ کافی برای چندین استارت را داشته باشد.

به منظور اینکه پمپ بنزین و جرقه زدن شمع‌ها را از کار بیاندازیم می‌بایست به روشی سیستم جرقه زنی و پاشش بنزین را از کار بیندازیم، یکی از روشهای معمول این است که رله دوبل خودرو را از جای خود خارج کنیم.

توصیه می‌شود برای برخی از خودروها، اجازه دهیم خودرو کاملا سرد باشد تا لقی بین پییستون‌ها و سیلندرها به حداقل برسد و نشتی در تراکم را بهتر نشان دهد.

روش کمپرس‌گیری در خودروهای چهار سیلندر که رنج استانداری برای کمپرس موتور آن‌ها مطرح شده، به این ترتیب است که:

در ابتدا برای انجام این کار می‌بایست شمع‌های هر چهار سیلندر را باز کنیم و شیلنگ رابط کمپرس سنج را به محل بستن یکی از شمع‌ها وصل کنیم.

دريچه گاز را کاملا باز می‌کنيم

حال شروع به استارت زدن می‌کنیم و این کا ر را تا زمانی ادامه می دهیم که عقربه ی کمپرس سنج بالا برود و نهایتا ثابت بماند، سپس عدد بدست آمده را یادداشت می‌کنیم و به همین روش کمپرس گيری را براي ساير سيلندرها نيز انجام مي‌دهيم.

چنانچه عدد کمپرس بدست آمده از رنج مجاز کمتر باشد، دلیل بر ضعیف بودن رینگ‌ها، نشتی در سوپاپ‌ها و یا سوختن واشر سرسیلندر است.

از کجا بفهمیم واشر سرسیلندر سوخته؟

سوختن واشر سر سیلندر می‌تواند به دلیل عواملی مثل فرسودگی با افزایش دمای موتور باشد. طول عمر واشر سر سیلندرمعمولا طولانی است اما با گذشت چندسال، با کار کردن و سرد و گرم شدن متوالی موتور و قرار گرفتن آن در مقابل رسوبات آب و گازهای سوخت، واشر سر سیلندر فرسوده شده و عمر مفید آن تمام می شود. از علائم نیم سوز شدن واشر سر سیلندر و یا سوختن آن، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • قاطی شدن روغن و آب
  • کم شدن سطح آب و روغن
  • جوش آوردن موتور خودرو
  • ایراد در کارکرد موتور خودرو
  • خروج دود سفید از اگزوز

در صورت سوختن واشر سرسیلندر، آب بندی سرسیلندر و سیلندر از بین رفته و اصطلاحا ماشین آب روغن قاطی می کند؛ در صورت ادامه‌ی این مشکل، خساراتی بیشتر از هزینه تعمیر واشر سرسیلندر را متحمل خواهید شد. بنابراین از مهم ترین اقدامات اولیه در صورت سوختن واشر سرسیلندر این است که از ادامه ی رانندگی خودداری کرده و ماشین را تا تعمیرگاه بکسل کنید.

زمان تعویض واشر سرسیلندر

عمر واشر سرسیلندر در موتور خودروهای خانواده تندر تقریبا در حد عمر موتور می باشد مگر اینکه به دلیلی که اکثرا سهل انگاری صاحب خودرو مسبب آن است، واشر سرسیلندر آسیب ببیند، از همین‌رو زمانی که با علائمی که در بالا عنوان شده است، روبرو شدید، آسیب دیدن واشر سرسیلندر می تواند یکی از دلایل باشد.

در این مطلب توضیح دادیم که واشر سرسیلندر چیست و نقش واشر سرسیلندر در خودرو را توضیح دادیم. با توجه به تمامی توصیفاتی که درباره واشر سر سیلندر انجام شد، باید توجه داشته باشید که این قطعه نقش مهمی در موتور اتومبیل شما ایفا می کند، بنابراین به محض مشاهده کوچکترین نشانه‌هایی از آسیب دیدن واشر سرسیلندر، جهت عیب یابی به نمایندگی مجاز رنو مراجعه کنید تا خودرو توسط کارشناس دوره دیده و با تجربه مورد بررسی قرار گیرد، دقت داشته باشید که تشخیص عیب کار بسیار سخت و پیچیده ای بود و نیاز به تجره بالائی دارد. شما می‌توانید برای خرید قطعات اصلی رنو از فروشگاه رنویار، بر روی لینک زیر کلیک کنید و از اصالت قطعه خودرو خود اطمینان حاصل فرمایید.

مقالات مرتبط همانند ” توربو شارژ چیست ” و “ تسمه دینام خودرو ” را در وبلاگ رنویار مطالعه کنید.

3 comments

  1. سلام، موتور ماشین من جوش میاره مدام، ممکنه مشکل از واشر سرسیلندر باشه؟ اگر ممکنه راهنمایی کنید.

  2. اگر آب و روغن ماشین با هم قاطی شه دلیلش ممکنه از سوختن واشر سرسیلندر باشه؟

  3. سلام، میشه راهنمایی کنید دقیقا وظیفه واشر سرسیلندر چیه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *