Shopping Cart

به وبسایت رنویار خوش آمدید!

ارتباط با ما :۰۲۱۸۸۸۲۸۴۲۶

رادیاتور

چرا باید در رادیاتور خودرو ضد یخ یا ضد جوش ریخته شود

چرا باید در رادیاتور خودرو ضد یخ یا ضد جوش ریخته شودچرا باید در رادیاتور خودرو ضد یخ یا ضد جوش ریخته شودحتما بارها کلمه ضدیخ و توصیه ریختن ضدیخ در رادیاتورموتور ماشین را شنیده‌اید. ضدیخ همانطور که از نامش پیداست، برای جلوگیری از یخ زدن مایع خنک کننده در رادیاتور به کار برده می‌شود.در این مقاله با ما همراه باشید.

حتما بارها کلمه ضدیخ و توصیه ریختن ضدیخ در رادیاتورموتور ماشین را شنیده‌اید. ضدیخ همانطور که از نامش پیداست، برای جلوگیری از یخ زدن مایع خنک کننده در رادیاتور به کار برده می‌شود. برای اولین بار بود که قصد خرید ضدیخ برای رادیاتور ال 90 را داشتم که به فروشگاه لوازم یدکی رنو مراجعه کردم، فروشنده در رابطه با ضدجوش هم صحبت کرد. راستش را بخواهید، خودروی قبلی من مگان بود و هیچ وقت از ضدجوش برای رادیاتور مگان استفاده نکرده بودم، اما با صحبت‌های فروشنده متوجه شدم که در فصل تابستان نیز باید از ضدجوش استفاده کرد. در این مقاله قصد دارم به شما بگویم که چرا باید در رادیاتورموتور خودرو، ضدیخ یا ضد جوش ریخته شود؟ با ما همراه باشید.   

ضد یخ چیست؟

اینکه ضد جوش یک محصول جداست، کاملا اشتباه است در واقع ضدجوش همان ضدیخ است که در فصل تابستان نیز باید به کار برده شود و به دلیل ماهیت عملکرد آن که در فصل تابستان مانع از جوش آوردن خودرو می‌شود، به آن ضدجوش گفته می‌شود. ضدیخ سبب افزایش ظرفیت گرمایی آب شده و همین امر، از یخ زدگی در فصل سرما و جوش آوردن در فصل گرما جلوگیری می‌کند. اما فواید ضدیخ به همین جا محدود نمی‌شود، همانطور که می‌دانید، آب دارای املاح است، ضدیخ از تشکیل رسوبات در داخل رادیاتور و خوردگی قطعات نیز جلوگیری می‌کند، لازم به یادآوری است که بهتر است به جای آب مصرفی که دارای املاح است از آب مقطر استفاده شود، در ضمن مایع خنک کننده که در فروشگاه به فروش می رسد نیز مناسب برای استفاده می باشد.

رادیاتور ماشین چگونه کار می کند؟

در مراجعه به فروشگاه لوازم یدکی، فروشنده در رابطه با نحوه‌ کار رادیاتور ماشین توضیحاتی داد. برایم جالب بود که یک فروشنده قطعات یدکی اصلی رنو  l90 اطلاعات جامعی در این زمینه دارد. بهتر است ابتدا بگوییم رادیاتور چیست؟ رادیاتور همان سیستم خنک کننده خودرو است که با انتقال سریع حرارت از آب به هوا کمک می‌کند که دمای موتور از حد معینی بیشتر نشود. افزایش دمای مایع خنک کننده موتور مشکلات جدی به همراه خواهد داشت و سبب آسیب رسیدن به قطعات و حتی گیرپاژ می‌شود. پمپ آب یا واتر پمپ سبب گردش مایع خنک کننده در اطراف موتور و سیلندر ها می شود. گردش مایع خنک کننده بین موتور و رادیاتور سبب انتقال حرارت از موتور به هوای عبوری از لابلای پره های رادیاتور موتور می شود. اگر به ضدیخ و مایع خنک کننده داخل رادیاتور توجه نکنید، به احتمال زیاد مثل من باید به فکر خرید لوازم یدکی رنو باشید. البته اگر خودروی شما نیز از خانواده رنو باشد. به هر حال نوع خودرو فرقی نمی‌کند عدم توجه به مراقبت‌های ویژه و اجزای رادیاتور خودرو سبب آسیب به قطعات می‌شود.

رادیاتور ماشین را هر چند وقت یک بار باید چک کرد؟

بهتر است برای جلوگیری از افزایش دمای موتور و بهتر شدن راندمان، به طور پیوسته تست رادیاتور را انجام دهید. تست رادیاتور ماشین ، همان بررسی میزان آب موجود در رادیاتور است که با باز کردن درب رادیاتور میزان آب قابل مشاهده است. تست درب رادیاتور نیز که تست رادیاتور نیز نامیده می‌شود، همان اطمینان از سالم بودن درب رادیاتور است. برای تعویض آب رادیاتور و شستشوی آن، شیر تخلیه را باز کنید و صبر کنید تا مایع موجود در رادیاتور کاملا تخلیه شود. بهتر است موتور روشن باشد و مدتی کار کند تا آب موجود در شلنگ‌ها و دیگر قسمت‌ها به طور کامل خارج شود. آب مقطر و محلول ضدیخ یا ضدجوش را بر اساس دستور العمل روی بسته باهم ترکیب کرده و در داخل رادیاتور بریزید. به خاطر داشته باشید که به هیچ وجه از آب لوله کشی استفاده نکنید زیرا سبب تغییر رنگ رادیاتور ماشین و تشکیل رسوب می‌شود. همچنین می توانید این کار را به تعمیرکار بسپارید.

چه موقعی و به چه دلیل رادیاتاتور خراب شده و باید تعویض گردد؟

اگر چراغ هشدار خودرو روشن باشد، احتمال آسیب دیدگی و خرابی رادیاتور وجود دارد. برای بررسی بیشتر ابتدا خودرو را خاموش کنید و صبر کنید تا چند ساعت بگذرد؛ زیرا موتور باید سرد باشد. سطح مایع خنک کننده (با نسبت %50 آب رادیاتور و 50% ضد یخ) را در مخزن انبساط چک کنید. اگر سطح مایع خنک کننده پایین باشد باید سطح مایع خنک کننده در رادیاتور را بررسی کنید. یکی دیگر از نشانه ها، تغییر رنگ در رادیاتور است که احتمال نشتی وجود دارد. اگر میزان نشتی زیاد باشد و امکان تعمیر وجود نداشته باشد، با توجه به نظر تعمیرکار باید تعوض رادیاتور انجام شود. موارد زیر می تواند علائم خرابی رادیاتور هستند که بهتر است با آن‌ها آشنا شوید:

·        افزایش دمای موتور

·        خروج باد سرد هنگام روشن بودن بخاری

·        نشت آب از رادیاتور

·        نشتی در اتصالات رادیاتور

·        ورود آب به سیلندرها

·        خرابی درب رادیاتور و نشتی آب از آن

·        نشتی از درب منبع انبساط

آیا می توان رادیاتور ماشین را تعمیر کرد؟

رادیاتورها با هدف جلوگیری از زنگ زدگی از آلومینیوم یا برنج ساخته می شوند، هرچند در مقابل آب حفاظت خوبی دارند اما در مقابل ضربه آسیب‌پذیر هستند، ممکن است سوراخ شده و نشتی پیدا کنند. از طرفی رادیاتور یک منبع خنک کننده پلاستیکی نیز دارد که در اثر سرما ممکن است ترک بردارد، همه این موارد سبب اختلال در عملکرد رادیاتور می‌شوند. اگر خرابی در اجزای رادیاتور ماشین مانند لوله ها، واشرها و… باشد می‌توان رادیاتور را تعمیر کرد، اما رادیاتور دارای نشتی را باید تعویض کرد و نحوه ی تعویض رادیاتور آن به شرح زیر است:

·        بررسی رادیاتور برای تشخیص نشتی

·        باز کردن رادیاتور

·        جایگزینی با رادیاتور سالم

·        پر کردن با مخلوط آب مقطر و ضدیخ به اندازه توصیه شده در دفترچه خودرو و یا قوطی یا بطری ضدیخ

·        بررسی نبودن نشتی در رادیاتور جدید

·         هواگیری پس از تعویض رادیاتور

عمر رادیاتور خودرو چقدر است؟

عمر رادیاتور خودرو به میزان زیادی به نحوه‌ی نگهداری و مراقبت از خودرو و اجزای رادیاتور بستگی دارد. اگر همواره موارد زیر را رعایت کنید، رادیاتور به اندازه طول عمر ماشین برایتان کار خواهد کرد:

·        تعویض سیال داخل رادیاتور طبق دفترچه راهنمای خودرو

·        عدم استفاده از آب لوله کشی

·        کنترل خوردگی در بست های نگهدارنده شیلنگ ها، خوردگی هسته آلومینیومی رادیاتور 

·        بررسی قفل کردن و عملکرد صحیح ترموستات

سخن آخر

رادیاتور یکی از اجزای اصلی خودرو است و برای افزایش راندمان خودرو، باید در وضعیت مناسبی باشد لازم به ذکر است موتور خودروهای جدید بگونه ای طراحی شده اند که دمای کار بالائی دارند و سبب کاهش مصرف سوخت و عدم رسوب قطعات موتور می شود. اگر شما هم اطلاعات کاملی از قطعات خودرو ندارید و مثل من به هنگام خرید قطعات یدکی تندر 90 پلاس دچار مشکل هستید، به فروشگاه اینترنتی رنویار مراجعه کنید و در بخش بلاگ رنویار، اطلاعات کاملی از قطعات خودرو خود به دست آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *