Shopping Cart

به وبسایت رنویار خوش آمدید!

ارتباط با ما :۰۲۱۸۸۸۲۸۴۲۶

توپی چرخ خودرو چه کاربردی دارد و چرا خراب می شود

توپی چرخ خودرو چه کاربردی دارد و چرا خراب می شودتوپی چرخ یکی از قطعات کلیدی سیستم تعلیق و فرمان اتومبیل است. توپی چرخ، چرخ ها را به خودرو متصل می کند و اجازه می دهد تا چرخ ها آزادانه اما با ایمنی بالا، بچرخند. در این مطلب در مورد اهمیت توپی چرخ در خودرو و نشانه های خرابی آن صحبت خواهیم کرد.

چرخ ها از مهمترین قسمت های هر خودرو هستند و طبیعتا، ماشین بدون آن ها قادر به حرکت نیست. تمام هدف یک وسیله نقلیه، فراهم آوردن یک تجربه ی راحت و حمل و نقل ایمن است و برای این کار، اتومبیل باید در وهله ی اول دارای چرخ های مناسب و ایمن باشد. با این حال، اجزای زیادی از جمله سیستم هایی که وظیفه ی تنظیم و کنترل گردش چرخ ها را به عهده دارند، موتور، گیربکس، سیستم تعلیق، سیستم فرمان، سیستم های ایمنی و امنیتی و سایر قطعات یدکی وجود دارند که به عملکرد خودرو کمک می کنند. به همین دلیل است که مجموعه ی توپی چرخ برای ایمنی و عملکرد درست هر خودرو، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بدون توپی، خودرو قادر نخواهد بود تا به عنوان یک وسیله­ ی نقلیه ی امن در جاده ها تردد کند. در این نوشته، نقش مجموعه ی توپی چرخ خودروهای سواری و دلیل مهم بودن توپی بررسی خواهد شد.

کار توپی چرخ چیست؟

توپی چرخ یکی از اجزای کلیدی سیستم تعلیق و فرمان اتومبیل است. این بخش، چرخ ها را به خودرو متصل می کند و اجازه می دهد تا چرخ ها آزادانه اما با ایمنی بالا، بچرخند. محل قرار گرفتن توپی چرخ در مرکز هر چرخ است و دلیل کلی وجود توپی چرخ، وجود محلی برای قرار دادن بلبرینگ های چرخ است. بلبرینگ برای کمک به چرخش متعادل یک شیئ استفاده می شود، بنابراین بدون وجود بلبرینگ، چرخ های خودرو به راحتی قادر به چرخش نخواهند بود. یکی دیگر از وظایف توپی، دریافت گشتاور تولید شده به وسیله ی موتور، از طریق پلوس و به چرخش درآوردن چرخ ها است. بدون توپی، خودرو نمی تواند به عنوان یک وسیله ی نقلیه به درستی عمل کند. علاوه بر بلبرینگ، توپی خودرو وظیفه ی نگهداری از سنسورهای سرعت یا سنسورهای ABS را نیز بر عهده دارد که در سیستم ترمز ضد قفل خودرو، نقشی کلیدی را بازی می کنند. سیستم کنترل کشش و چسبندگی ماشین نیز متکی به سنسورهای ABS مورد استفاده در سیستم ترمز ضد قفل است. این دو سیستم در کنار هم اطمینان حاصل می کنند که کنترل خودرو همواره در دست راننده قرار دارد و خودرو، تنها از راننده فرمان می گیرد. بدون وجود توپی مناسب در چرخ ها، سیستم ABS و کنترل چسبندگی خودرو به درستی عمل نخواهند کرد و رانندگی در چنین وسیله نقلیه ای، به هیچ عنوان امن نخواهد بود.

اهمیت توپی چرخ در خودرو

اگرچه توپی در دیدرس قرار ندارد، اما برای عملکرد درست خودرو از اهمیت زیادی برخوردار است. توپی وظیفه دارد تا از روان بودن حرکت وسیله نقلیه اطمینان حاصل کند و بر جنبه های دیگر عملکرد خودرو مانند مصرف سوخت و یکپارچگی سیستم ترمز ضد قفل، که به سیستم ABS نیز معروف است، تأثیر می گذارد. برای اطمینان از ایمنی و عملکرد مناسب یک خودرو، همه ی قسمت های یاد شده باید مانند هر ماشین دیگری، به طور منظم و دقیق درکنار هم کار کنند. توپی این امکان را در خودرو فراهم می کند و به همین دلیل است که کیفیت و اصل بودن توپی چرخ ها بسیار مهم است.

نشانه های خراب شدن توپی چرخ

رانندگی با توپی چرخ خراب و یا معیوب، بسیار خطرناک است و ممکن است موجب خرابی تارگت های روی بلبرینگ های ABS و سیستم کشش خودرو و یا اختلال در عملکرد آن ها نیز بشود. اگر توپی ها دچار فرسودگی و یا آسیب شوند، چرخش چرخ های خودرو با مشکل مواجه خواهد شد و این امکان وجود دارد که حرکت اتومبیل ناپایدار شود و دیگر چرخ ها از ایمنی کافی برخوردار نباشند. در صورت مشاهده ی نشانه های زیر، امکان خرابی توپی خودرو وجود دارد:

لرزش فرمان: درست قرار نگرفتن سرپیچ ها در جای خود و همچنین آسیب دیدن بلبرینگ ها ممکن است باعت لرزش فرمان شود.

صدا دادن چرخ ها: اگر توپی دچار مشکل شود، ممکن است در پیچ ها صدای کلیک یا بیرون پریدن چیزی به گوش برسد.

اشکال در ترمز: شل شدن بلبرینگ ها ممکن است مشکلاتی مانند گیر کردن و کشیده شدن را در ترمز خودرو ایجاد کند.

خراب شدن بلبرینگ: اگر خودرو مدام بلبرینگ می شکند، مشکل اصلی می تواند از توپی چرخ باشد.

خرید توپی چرخ جلو رنو

جنس توپی چرخ جلو اصلی از مواد بسیار محکم از جمله فولاد و چدن است که معمولا فقط با ضربه دیدن و خرابی قطعات دیگر مانند بلبرینگ و پلوس آسیب می بیند. اهمیت این قطعه در سیستم تعلیق خودرو باعث می شود که حساسیت روی اصل بودن این قطعه زیاد باشد، چرا که امنیت خودرو تا حد زیادی به کارکرد درست توپی و چرخ ها وابسته است. توپی چرخ جلو رنو و سایر قطعات یدکی اصلی رنو l90 را می توانید با اطمینان کامل از اصل بودن و ضمانت کالا، از فروشگاه اینترنتی رنویار تهیه کنید. علاوه بر فروش لوازم یدکی رنو، اطلاعات کامل درباره لوازم یدکی تندر 90 در بلاگ فروشگاه اینترنتی رنویار در دسترس است. فروشگاه رنویار با فراهم کردن امکان خرید اینترنتی قطعات اصلی رنو و ارائه ­ی خدمات برتر به دارندگان خودروی رنو سعی دارد تا سهولت نگهداری و استفاده از این خودرو را برای مشتریان ایجاد کند. خرید لوازم یدکی رنو اورجینال به جز کاهش هزینه­ های نگهداری از خودرو، سوانح و هزینه­ های جانی را نیز کاهش می ­دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *