Shopping Cart

به وبسایت رنویار خوش آمدید!

ارتباط با ما :۰۲۱۸۸۸۲۸۴۲۶

سنسور اکسیژن بالایی چه کاربردی دارد؟

سنسور اکسیژن بالایی چه کاربردی دارد؟سنسور اکسیژن بالاییسنسور اکسیژن بالایی چه کاربردی دارد؟ این قطعه کوچک نسبت به وجود آلاینده‌ها هشدار داده و به عبارتی می‌توان گفت وضعیت مخلوط سوخت در موتور را نشان می‌دهد. برای دریافت اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

تمامی قطعات خودرو از اهمیت بالایی برخوردار هستند، از قطعات اصلی گرفته تا کوچک‌ترین قطعاتی که در ماشین‌ها، تاثیرگذاری بسیار زیادی دارند. اما موضوع وقتی پر از اهمیت می‌شود که اصل بودن و اصالت این قطعات، نقش خود را در نحوه کارکرد ماشین نشان می‌دهند. یکی از این قطعات مهم، سنسور اکسیژن بالایی است که به‌عنوان یکی از قطعه‌های الکترونیکی ماشین شناخته می‌‌شود. اگر با این نام تا به امروز برخورد نداشته‌اید، این مقاله را دنبال کنید تا با تمامی نکات مهم سنسور اکسیژن بالایی آشنا شوید. با ما همراه باشید. 

سنسور اکسیژن بالایی چیست؟

سنسور اکسیژن که با نام سنسور اکسیژن اولیه نیز شناخته می‌شود، یکی از مهمترین قطعات الکترونیکی موتور است. اما متأسفانه بسیاری از دارندگان خودرو از وجود آن بی‌اطلاع هستند و زمانی متوجه آن می‌شوند که چراغ اخطار موتور روشن شود. این قطعه کوچک نسبت به وجود آلاینده‌ها هشدار داده و به عبارتی می‌توان گفت وضعیت مخلوط سوخت در موتور را نشان می‌دهد.

همانطور که می‌دانید یکی از مهمترین موارد در میزان مصرف سوخت یک خودرو، نسبت میان اکسیژن و سوخت مصرفی است. زمانی‌که این نسبت از حالت تعادل خارج شود، عمل احتراق به خوبی انجام نشده و در نتیجه علاوه‌ بر عملکرد بد موتور، سوخت بیشتری نیز مصرف خواهد شد. یکی از نشانه‌های این فرآیند ناقص، وجود اکسیژن در گازهای خروجی از اگزوز است. نسبت میان اکسیژن و سوخت خودرو، مشخص کننده میزان مصرف سوخت است، بنابراین وجود سنسور اکسیژن به عنوان یک قطعه مهم در کنترل این نسبت و همچنین برای بهترین عمل احتراق، ضروری است.

سنسور اکسیژن یکی از مهمترین قطعات و لوازم یدکی رنو است که کیفیت و مرغوبیت آن می‌تواند روی نحوه عملکرد موتور و میزان مصرف سوخت تأثیر مستقیم داشته باشد. در این شرایط انتخاب مرکزی معتبر برای خرید قطعات رنو از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. 

سنسور اکسیژن

وظیفه سنسور اکسیژن چیست؟

با توجه به توضیحاتی که در بخش قبلی ارائه کردیم، کاملا مشخص است که وظیفه این قطعه الکترونیکی اندازه‌گیری میزان اکسیژن گازهای خروجی از اگزوز بوده که مقدار آن نشان‌دهنده عملکرد موتور در زمان احتراق خواهد بود. این وسیله کوچک به عنوان یک حسگر الکترونیکی به منظور مدیریت میزان آلاینده‌های خروجی از اگزوز خودروهای انژکتوری کاربرد دارد.

روش تشخیص خرابی سنسور اکسیژن

مشخص شد که سنسور اکسیژن یک قطعه الکترونیکی است که با سیستم ECU در ارتباط است، بنابراین بروز هرگونه مشکل یا خرابی برای این سنسور می‌تواند روی داده‌های ارسالی تأثیر منفی داشته و باعث ایجاد کد خطا در خودرو شود. در صورتیکه این سنسور نتواند به خوبی کار کند، چراغ چک خودرو روشن خواهد شد. در برخی موارد اما، داده‌های ارسالی از سنسور در محدوده مشخص شده هستند و این امر مانع روشن شدن چراغ چک با وجود خرابی سنسور می‌شود. در چنین شرایطی، موارد زیر نشان دهنده عملکرد بد یا خرابی سنسور اکسیژن بالایی هستند.

افزایش میزان آلاینده‌های تولیدی توسط موتور

افزایش میزان مصرف سوخت در یک فاصله مشخص 

احتمال نوسان داشتن دور موتور در حالت درجا یا بالا رفتن دور موتور در زمان توقف

کاهش قدرت موتور و کندی آن در زمان شتاب‌گیری خودرو

احتمال افزایش تمایل به خاموش شدن موتور در حین ترمز گرفتن

کاهش قدرت موتور نسبت به شرایط قبلی

احتمال ریپ زدن خودرو همزمان با تغییر یا کم کردن دنده‌ها

رد شدن در تست آلایندگی در زمان چک کلی خودرو در نمایندگی

خرابی سنسور اکسیژن

در این مقاله در مورد اهمیت، نحوه کارکرد، معایب و نحوه جلوگیری از روشن شدن بی‌دلیل چراغ چک خودرو به دلیل بروز مشکلاتی برای سنسور اکسیژن بالایی صحبت کردیم. توجه داشته باشید که برخی از لوازم یدکی رنو وارداتی هستند یا توسط برخی شرکت‌های خاص تولید می‌شوند، بنابراین در زمان استعلام قیمت قطعات تندر 90 پارس خودرو، مگان و …، حتماً موارد استاندارد و فنی قطعه را به خوبی مطالعه کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *