Shopping Cart

به وبسایت رنویار خوش آمدید!

ارتباط با ما :۰۲۱۸۸۸۲۸۴۲۶

فلایویل

علائم خرابی فلایویل در خودروهای تندر90 و ساندرو چیست

علائم خرابی فلایویل در خودروهای تندر90 و ساندرو چیستعلائم خرابی فلایویل چیست | رنویارایجاد ترک بر روی فلایویل های مجهز به گیربکس اتوماتیک، ممکن است موجب ایجاد صدای غیرعادی در موتور می شود که در این صورت لازم است تا فلایویل تعویض گردد. در ادامه به دیگر علائم خرابی فلایویل میپردازیم

خودور مجموعه ‌ای از تعداد زیادی قطعه است که در کنار یکدیگر سبب حرکت آن می شوند. هریک از این قطعات وظیفه ای را بر عهده دارند. درست است که تعمیر خودرو یک تخصص است اما شناخت قطعات سبب می شود به هنگام خرید قطعات یدکی، انتخاب های درستی داشته باشید. در این مقاله قصد آشنایی با فلایویل گیربکس اتومات را داریم و به بررسی انواع گیربکس و فلایویل می پردازیم.

طرز کار فلایویل چگونه است؟

فلایویل قطعه ای است که در خودروهای دنده اتومات و معمولی وجود دارد. اگر قصد خرید فلایویل برای خودرو اتومات را دارید باید فلایویل گیربکس اتوماتیک را خریداری کنید. فلایویل  ال نود –اتومات یکی از انواع فلایویل در خودروهای داخلی است. این قطعه از نظر ظاهر و موقعیت قرارگیری، به میل لنگ متصل می‌شود، دایره‌ای شکل و دندانه‌دار است. میل لنگ، فلایویل را به چرخش در می آورد و سبب ایجاد انرژی جنبشی در آن می شود. به عبارت دیگر وزن زیاد مجموعه فلایویل و تورک کنورتور در خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک و چرخش آنها سبب متعادل شدن حرکت دورانی میل لنگ می شود. جالب است بدانید در خودروهائیکه دارای گیربکس دستی می باشند، دیسک و صفحه کلاچ در یک طرف فلایویل قرار دارند و هنگام انتقال قدرت، بر روی فلایویل نشسته و از این طریق به گیربکس نیز متصل می شوند. ابعاد، اندازه و ظرفیت فلایویل با تعداد سیلندر و حجم موتور نیز در ارتباط است.

برای آگاهی از اینکه ” فلایویل چیست ” می‌توانید به مجله رنویار مراجعه کنید

فلایویل دارای وظایف متعددی است که بعضی از آنها به شرح زیر است:

روشن شدن موتور

در دور فلایویل دو ردیف دندانه وجود دارد که با هدف خاصی طراحی ‌شده اند، یک ردیف از آنها مربوط به سیستم استارت و روشن کردن خودرو می باشد. مجموعه استارت دارای یک سری دندانه است که در هنگامیکه راننده سوئیچ را می چرخاند و استارت میزند، با دندانه هائی که عنوان شد، درگیر شده و موجب چرخیدن فلایویل و نهایتا میل لنگ می شود. چرخش میل لنگ موجب می شود تا شرایط برای احتراق فراهم شده و موتور روشن شود، به محض روشن شدن موتور لازم است تا راننده سوئیچ را از وضعیت استارت زدن خارج نماید تا دنده استارت از درگیری با دنده های روی فلایویل خارج شود.

محاسبه سرعت و موقعیت میل لنگ

دنده های دیگری که بر روی فلایویل قرار دارند برای محاسبه سرعت و موقعیت میل لنگ ساخته شده اند، مقابل این دندانه ها یک سنسور بنام سنسور TDC و یا سنسور سرعت و موقعیت میل لنگ وجود دارد، وقتی دندانه ها از مقابل این سنسور عبور می کنند، سنسور سیگنال هائی به یونیت موتور ارسال می کند و موجب می شود تا یونیت موتور بتواند سرعت و موقعیت میل لنگ را محاسبه نماید.

همسان کردن سرعت میل لنگ

میل لنگ در اثر انرژی دریافت شده از پیستون و به کمک شاتون و میل لنگ حرکت می کند اما این انرژی یکنواخت نیست به طوری که گاهی سرعت کم و گاهی زیاد است. فلایویل در خودرهای مجهز به گیربکس دستی با ذخیره انرژی جنبشی، موجب می شود تا چرخش موتور به حالت یکنواخت و پایدار درآید، به عبارت دیگر وزن نسبتا زیاد فلایویل از کم و زیاد شدن سرعت و غیر یکنواخت چرخیدن مجموعه میل لنگ جلوگیری می نماید. در خودروهائیکه گیربکس اتوماتیک بر روی آنها نصب می باشد، مجموعه تورک کنورتور و فلایویل وظیفه ذخیره انرژی را دارند. فرقی نمی کند خودروی شما چیست، در تمام خودروهای داخلی و خارجی عملکرد فلایویل تقریبا به همین شکل است. حتی فلایویل ساندرو اتومات نیز به همین شکل کار می کند.

متعادل سازی موتور

پیستون ها دارای حرکت رفت و برگشتی می باشند که توسط شاتون ها و میل لنگ، حرکت رفت و برگشتی به حرکت چرخشی تبدیل می شود، حرکت این قطعات همواره لرزش ایجاد می کند، این لرزش ها تا حدود خیلی زیادی توسط فلایویل کنترل شده و به حداقل می رسند، فلایویل به دلیل وزن زیادی که دارد می تواند این لرزش ها را متعادل کرده و از مقدار آنها بکاهد، همانطور که در بالا عنوان شد، در خودروهائیکه از گیربکس اتوماتیک بهره می برند، متعادل سازی بوسیله فلایویل و تورک کنورتور انجام می شود.

کاهش سائیدگی و خوردگی اجزاء موتور

تثبیت لرزش موتور و متعادل سازی سرعت میل لنگ توسط فلایویل سبب می شود دیگر اجزای موتور در معرض ساییدگی و خوردگی قرار نگیرند.

علائم خرابی فلایویل چیست؟

با ظهور هریک از علائم زیر، احتمال خرابی فلایویل گیربکس وجود دارد و بهتر است در اولین فرصت به یک تعمیرگاه مراجعه کنید.

ایجاد صدای غیرعادی در ساندرو و تندرهای مجهز به گیربکس اتوماتیک

ایجاد ترک بر روی فلایویل های مجهز به گیربکس اتوماتیک، ممکن است موجب ایجاد صدای غیرعادی در موتور می شود که در این صورت لازم است تا فلایویل تعویض گردد.

آسیب دیدن سطح فلایویل

چنانچه دیسک کلاچ و صفحه کلاچ خودرو در خودروهای گیربکس دستی، بصورت دوره ای در شبکه خدمات پس از فروش کنترل نشوند و دچاری خرابی شوند، ممکن است فلایویل نیز آسیب ببیند، در این صورت گشتاور بدرستی به گیربکس منتقل نشده و کاهش توان موتور را به دنبال خواهد داشت.

وجود لرزش در اتاق داخلی خودرو

تاب برداشتن فلایویل و آسیب دیدن سطح آن می تواند موجب لرزش های شدید در شاسی خودرو گردد که ناراحتی سرنشینان و آسیب رسیدن به قطعات مختلف خودرو را به دنبال دارد.

سخن آخر

فلایویل یکی از قطعات مهم خودرو است که با گیربکس، موتور و میل لنگ در ارتباط است. اگر قصد تعویض و خرید فلایویل را دارید، قیمت فلایویل را از فروشگاه های اینترنتی قطعات یدکی رنو و قطعات مگان مانند رنویار استعلام بگیرید و با اطمینان، از رنویار خرید کنید. همچنین می توانید برای تجربه یک رانندگی لذت بخش، گیربکس دستی خودرو را با گیربکس اتومات تعویض کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *