Shopping Cart

به وبسایت رنویار خوش آمدید!

ارتباط با ما :۰۲۱۸۸۸۲۸۴۲۶

فلاویل ماشین چیست؟ انواع و وظایف آن

فلاویل ماشین چیست؟ انواع و وظایف آن

چرخ طیار یا فلایویل در واقع دستگاهی است که از طریق اینورسی ایجاد شده در ان، سبب انبار شدن انرژی چرخشی می‌شود. عملکرد دائمی و یکسان این قطعه باعث یکنواخت شدن سرعت دورانی موتور در حالت‌های مختلف می‌شود. فلایویل (چرخ طیار) برای اولین بار توسط یکی از مهندسان اسپانیایی به نام ابن باسال مطرح شد. باسال از فلایویل در چرخ زنجیر و پمپ آبکشی از چاه نزدیک محل سکونت اش استفاده کرده بود؛ بعدها قطعه‌ای شبیه به فلایویل در آلمان هم کشف شد. در حال حاضر یکی از متداول ترین استفاده های چرخ طیار در عرصه خودرو سازی است. این قطعه به ایجاد پایداری در سرعت‌های چرخشی کمک می‌کند. در ادامه می‌خواهیم بیشتر درباره این قطعه و عملکرد آن در خودرو صحبت کنیم؛ پس با ما در ادامه مقاله فلایویل در مجله رنویار همراه باشید. 

آشنایی با وظایف فلایویل در خودرو

فلایویل در قسمت انتهایی میل لنگ واقع می شود و به نام‌های چرخ طیار یا چرخ لنگر نیز شناخته می‌شود. این قطعه در واقع وزنه سنگینی است که می‌تواند در عملکرد موتور تاثیر بسزایی داشته باشد. از جمله وظایفی که فلایویل در خودرو برعهده دارد عبارتند از:

1.در زمان احتراق خودرو پیستون از نقطه مرگ بالا به نقطه پایین می‌آید، در این لحظه فشار بالایی به موتور وارد می‌شود اما وجود فلایویل سبب می‌شود که جلوی این ضربه گرفته شود و لرزش موتور در حین حرکت پیستون از بین برود. 

2.فشار وارد شده از طرف پیستون به میل لنگ در خودرو یکنواخت نیست، باتوجه به این نکته که فلایویل دقیقا در قسمت انتهایی میل لنگ قرار دارد و وظیفه ایجاد اینروسی در خودرو را بر عهده دارد، هنگام تمایل میل لنگ به افزایش سرعت، فلایویل قدرت آن را می گیرد. همچنین در هنگام کاهش سرعت نیز این قطعه میتواند نیروی مضاعفی را به آن وارد کند تا یکنواختی مورد نظر در خودرو ایجاد شود. در حقیقت این فرایند سبب می‌شود تا فشار وارد شده از طرف پیستون خنثی شود و مانع از شکستن و پیچش میل لنگ شود. 

نکته: لازم به ذکر است که بگوییم اندازه فلایویل با تعداد سبلندرهای خودرو نسبت عکس دارد. به طور مثال اندازه فلایویل یک خودرو چهار سیلندر نسبت به خودروی هشت سیلندر بزرگتر و سنگین‌تر است. 

3.از دیگر وظایف فلایویل ذخیره نیروی انفجاری خود بوده و همزمان برای تکمیل عملیات سه گانه بعدی به میل لنگ نیز کمک می‌کند. 

4.نقش دیگری که فلایویل در خودرو ایفا می‌کند، انتقال نیروی موتور به وسیله کلاچ به جعبه دنده است. فلایویل روی صفحه ای دایره شکل در انتهاب میل لنگ قرار می‌گیرد و با نام فلانچ ته میل لنگ نیز شناخته میشود. در مرکز دایره فلانچ سوراخی وجود دارد که از آن برای جلوگیری از اصطحکاک داخل سوراخ از بوش یا بلبرینگ سوزنی استفاده می‌شود.  

انواع فلایول ها

به طور کلی دو نوع فلایول در بازار وجود دارد:

فلایول با سرعت بالا

سرعت زاویه‌ای این نوع چرخ طیارها بین 30,000 تا 60,000 دور در دقیقه است و در برخی موارد به 100,000 دور در دقیقه نیز می رسد. این نوع از فلایویل‌ها توانایی و ظرفیت بالایی برخوردارند و البته قیمت بالاتری نیز دارند. 

فلایول با سرعت کم

متوسط سرعت زاویه‌ای فلایول با سرعت کم 10,000 دور در دقیقه است و نسبت به فلایویل‌های پرسرعت بسیار حجیم‌ و سنگین تر هستند، این نوع از فلایویل ها قیمت به مراتب ارزان‌تری نسبت به نوع دیگر دارند.

به طور کلی فلایویل می‌بایست سطحی تخت و صاف داشته باشد و در صورتی که در حین حرکت، لرزشی در خودرو ایجاد شود علاوه بر وجود مشکل در فلایویل، درکیت کلاچ نیز می‌تواند ایرادی وجود داشته باشد. (البته در این مواقع می‌توان با یک ‌تراشکاری جزئی سطح چرخ طیار را کمی‌صاف کرد تا مشکل برطرف شود. فراموش نکنید که در صورت بررف نشدن مشکل می‌بایست حتما این قطعه را تعویض نمایید.)

برای اطلاعات بیشتر درباره علائم خرابی فلایویل به بلاگ رنویار مراجعه کنید.

آزمایش‌هاى خرابی فلایویل

به جز مواردی که در بخش علائم خرابی فلایویل مطرح شد، راه های دیگری هم برای کنترل فلایویل وجود دارد. یکی از مهمترین آن ها زمانی است که این قطعه در محل اصلی خود، یعنی روی میل لنگ و موتور سوار است و روش دیگر استفاده از پایه‌های جناغی بلند و یا مرغک تراش است. این روش به شرح زیر میباشد:

-سطح فلایویل از نقطه نظر تاب داشتن را حتما چک شود.

-محل قرار گیری بلبرینگ شفت و ورودی گیربکس دقیقا می بایست هم مرکز باشند. 

-کنترل لنگى عمودى فلایویل ماشین

-کنترل دنده متحرک استارت

-کنترل ظاهری دنده‌های سنسور دور موتور

-وجود خطر بر روی دنده فلایویل

-گشاد شدن محل پیچ‌هاى فلایویل

در پایان مقاله آشنایی با فلایویل ماشین لازم است بدانید که این قطعه نقش بسیار مهمی‌ در خودرو ایفا میکند و گاها ممکن است که استارت نخوردن خودرو شما و یا حتی قفل شدن موتور به دلیل یاتاقان میل لنگ و شاتون‌های چسبیده یا شکستن دنده استارت و افتادن قطعات شکسته شده در لابلای دنده‌های فلایویل باشد. بنابراین با توجه به اهمیت این قطعه لازم است تا در صورت خرابی حتما قطعه اصل تهیه بفرمایید. سایت رنویار با ارائه تمامی ‌لوازم یدکی رنو اصل سعی دارد تا در کنار مقایسه قیمت‌ها به خصوص قیمت قطعات تندر 90 پلاس و قیمت قطعات تندر 90 پارس خودرو که از پرطرفدراترین خودروهای حال حاضر هستند، با دادن اطلاعات کافی در ورد قطعات اصل رنو از میزان دغدغه رنو سواران بکاهد. برای  خرید فلایویل  به فروشگاه رنویار مراجعه کنید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *