Shopping Cart

به وبسایت رنویار خوش آمدید!

ارتباط با ما :۰۲۱۸۸۸۲۸۴۲۶

معرفی کامل اجزای سوخت رسانی خودرو

معرفی کامل اجزای سوخت رسانی خودروسیستم سوخت رسانی خودرومعرفی کامل اجزای سوخت رسانی خودرو، سیستم سوخت‌رسانی خودرو، وظیفه تامین سوخت احتراق موتور داخلی را بر عهده دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

سیستم سوخت‌رسانی خودرو، وظیفه تامین سوخت احتراق موتور داخلی را بر عهده دارد. بعد از آنکه باک اتومبیل خود را از بنزین پر کردید، سیستمی باید وجود داشته باشد که در صورت لزوم سوخت را به موتور منتقل کند.

سیستم سوخت‌رسانی خودرو از اجزایی تشکیل شده است که فعالیت آنها در کنار یکدیگر باعث می‌شود که فرایند سوخت‌رسانی موتور خودرو به‌راحتی انجام شود. این اجزا در حقیقت فرقی با قلب، کلیه و رگ‌های بدن شما ندارند.

حتی اگر یکی از این اجزا فعالیت خود را به درستی انجام ندهد، در کل فرایند انتقال سوخت تداخل ایجاد می‌شود که در این صورت موتور ماشین یا اصلا کار نمی‌کند یا عملکرد آن بسیار کند خواهد بود. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید و تمام نکات آموزشی و فنی مربوط به سیستم سوخت‌رسانی خودرو را بیاموزید!

سیستم سوخت‌‌رسانی خودرو

اجزای سیستم سوخت‌رسانی خودرو

در ادامه به بررسی هریک از اجزای سیستم سوخت‌رسانی خودرو خواهیم پرداخت. توجه داشته باشید که انجام بررسی این قطعات برای افزایش طول عمر وسیله نقلیه بسیار حائز اهمیت است. در حین بررسی اگر متوجه شدید که قطعه‌ای دچار مشکل شده است، آن را سریعا تعویض کنید تا از ایجاد مشکلات جدی‌تر در خودروی خود جلوگیری کنید.

اجزای سیستم سوخت‌رسانی خودرو عبارت‌اند از:

1) پمپ هدایت سوخت (Fuel Pump): داخل مخزن سوخت خودروهای انژکتوری قطعه ای به اسم پمپ هدایت سوخت قرار گرفته است. اما اگر وسیله نقلیه شما قدیمی‌تر(خودروهای کاربراتوری) است، احتمالا پمپ سوخت بین موتور و مخزن سوخت قرار گرفته باشد. همانطور که از اسم آن پیداست، وظیفه پمپ هدایت سوخت، انتقال سوخت به موتور است. اگر پمپ داخل مخزن سوخت قرار داشته باشد، احتمالا ماشین شما پمپ برقی دارد که از باتری ماشین تغذیه می‌کند. اما اگر پمپ بیرون از مخزن قرار گرفته باشد، حرکت موتور نیروی پمپ را تامین خواهد کرد.

2) مخزن سوخت (Fuel Tank): همانطور که اسم این بخش خود گواه ماجراست، سوخت وسیله نقلیه قبل از پمپاژ به محفظه احتراق، در مخزن سوخت ذخیره می‌شود. در مخزن سوخت بعضی وسایل نقلیه پمپ هدایت سوخت و قطعاتی مثل کنیستر نیز قرار داده می‌شود.  

کنیستر قطعه‌ای است که بوسیله شلنگ به قسمت بالای باک ارتباط دارد. وظیفه کنیستر جذب بخار سوخت است که در غیر این صورت به جو منتقل شده و آلودگی ایجاد می‌کند. بخارهای جذب‌شده از طریق دریچه تصفیه مجددا به موتور برگردانده شده و می‌سوزند.

درصورتی که کنیستر اتومبیل شما دچار نقص و خرابی گردد، ممکن است پیامدهائی به دنبال داشته باشد، همچنین اگر بوی بنزین دائما احساس نشود و تنها هر از چند گاهی قابل استشمام باشد، نشانه خرابی کنیستر است. علاوه بر موارد ذکرشده، اگر باک بنزین را باز کردید و بخار بنزین با فشار از آن خارج شد، احتمالا کنیستر خراب شده باشد.

3) فیلتر سوخت (Fuel Filter): برای اینکه موتور عملکرد قابل قبولی داشته باشد و به‌راحتی کار کند، باید سوخت تمیزی به آن برسد. فیلتر سوخت عموما در اطراف پمپ هدایت سوخت قرار می‌گیرد. زمانی که سوخت از مخزن پمپاژ می‌شود، قبل از آنکه وارد موتور شود، ذرات ریز و آلودگی‌های موجود در آن توسط فیلتر مسدود می‌شوند.

فیلتر سوخت

 

4) انژکتور سوخت (Fuel Injector): انژکتورهای سوخت اتومبیل‌های مدرن توسط سنسورهای الکتریکی و رایانه کنترل می‌شوند. زمانی که پدال گاز را فشار می‌دهید یا نیروی بیشتری از موتور درخواست می‌کنید، به یک سوپاپ کوچک الکتریکی سیگنال بازشدن فرستاده می‌شود تا سوخت وارد محفظه احتراق گردد. زمانی که درخواست این نیرو تمام شد، به سوپاپ، سیگنال بسته شدن فرستاده می‌شود. این سوپاپ در اصل انژکتور سوخت خودرو است.

5) کاربراتور (اتومبیل‌های قدیمی): همانطور که می‌دانید، موتور احتراق داخلی قبل از احتراق به مخلوط هوا و سوخت نیاز دارد. در اتومبیل‌های قدیمی که تزریق سوخت در آنها انجام نمی‌شود، کاربراتور وظیفه مخلوط کردن سوخت و هوا را برعهده دارد. سپس مخلوط سوخت و هوا به محفظه احتراق ارسال می‌شود تا شمع خودرو آن را شعله‌ور سازد.

کاربراتور

6) کوئل (Ignition Coil): برای آنکه عملیات احتراق و جرقه‌زنی، خودرو را به حرکت دربیاورد، باید جریان برق موجود در خودرو به شمع‌ها برسد تا در سرسیلندر جرقه ایجاد شود. جریان برق باید ولتاژ بالایی داشته باشد تا جرقه منجر به احتراق شود. چون ولتاژ باتری خودرو تنها 12 ولت است، به قطعه‌ای به نام کوئل یا سیم پیچ احتراق نیاز است تا ولتاژ جریان برق واردشده به شمع خودرو را افزایش پیدا کند.

کویل

 

7) سوپاپ ورودی (intake valve): برای آنکه مخلوط هوا و سوخت به محفظه احتراق وارد شود، باید سوپاپ باز شود، این کار بوسیله میل سوپاپ ورودی و بادامک های روی آن انجام می شود.

8) پیستون: پیستون با بالا و پایین رفتن، فشار حاصل از احتراق را به حرکت تبدیل می‌کند. رسوبات ممکن است در عملکرد پیستون هم اختلال ایجاد کنند. اضافه کردن افزودنی‌های مناسب می‌تواند به حذف یا کاهش رسوبات کمک کرده و تاثیر آنها بر عملکرد پیستون را از بین ببرد.

9) محفظه احتراق: محفظه احتراق محلی برای سوختن ترکیب هوا و سوخت است.

 محفظه احتراق

حرف آخر

همانطور که بدن برای ادامه حیات به غذا و اکسیژن احتیاج دارد، اتومبیل نیز برای حرکت کردن به سوخت احتیاج دارد. همانطور که غذا و اکسیژن از طریق دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی موجبات حیات بدن را فراهم می‌آورند، سوخت نیز از طریق سیستم سوخت‌رسانی به موتور خودرو می‌رسد تا با تبدیل آن به انرژی مکانیکی، ماشین به حرکت دربیاید.

سیستم سوخت‌رسانی از جمله بخش‌های اساسی هر اتومبیل است و کیفیت آن مستقیما بازده خودرو و عملکرد موتور آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این رو، توصیه می‌شود اجزای سیستم سوخت‌رسانی برای رفع نواقص احتمالی مرتبا مورد بررسی قرار بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *