Shopping Cart

به وبسایت رنویار خوش آمدید!

ارتباط با ما :۰۲۱۸۸۸۲۸۴۲۶

هر آنچه که باید درباره فیلتر هوا ماشین بدانید

هر آنچه که باید درباره فیلتر هوا ماشین بدانیدفیلتر هوا ماشینهر آنچه که باید درباره فیلتر هوا ماشین بدانید، برای آشنایی تخصصی با عملکرد فیلتر هوای ماشین و نحوه تعویض این فیلتر کلیک کنید

برای آنکه بتوانید خودرویی با بهترین راندمان داشته باشید، لازم است بطور مداوم قطعات مختلف آن را از نظر سلامت چک کنید. یکی از این قطعات، فیلتر هوا موتور است که نقش پررنگی در بهبود عملکرد موتور اتومبیل‌ شما دارد. فیلتر هوا در حقیقت نقش ریه‌های خودرو را بازی کرده و بی‌توجهی نسبت به آن، تنفس را برای خودرو شما دشوار خواهد کرد. بنابراین کسب اطلاعات در خصوص این عضو حیاتی امری واجب و ضروری برای شماست. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا درباره فیلتر هوا ماشین بیشتر بدانید.

 

فیلتر هوا ماشین چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

در میان انواع لوازم یدکی رنو و سایر خودروها، فیلتر هوا یکی از مهم‌ترین قطعات محسوب می‌شود که نقش بسزایی در راندمان اتومبیل شما بر عهده دارد. سوخت خودرو برای سوختن نیازمند هواست. بنابراین پیش از ورود به موتور با هوا آمیخته شده و سپس وارد موتور می‌شود. هوایی که با سوخت مخلوط می‌شود، باید عاری از هر گونه گردوغبار باشد. اینجاست که نقش فیلتر هوا ماشین مشخص می‌شود. این فیلتر در محل ورود هوا واقع شده و با جذب ذرات معلق موجود در هوا، مانع ورود گردوغبار و آلودگی به داخل موتور اتومبیل خواهد شد. به همین جهت است که کارایی و عملکرد موتور خودرو و همچنین سوخت صحیح بنزین، وابستگی مستقیمی به فیلتر هوا ماشین دارد.

فیلتر هوای ماشین چیست

انواع فیلتر هوای خودرو

بطور کلی می‌توان گفت که انواع مختلف فیلتر موتور، عملکرد مشابهی دارند و همگی ذرات اضافی موجود در هوا را به خود جذب می‌کنند. اما بسته به نوع خودروتان ممکن است نیاز به استفاده از فیلتر خاصی داشته باشید. بطور کلی سه نوع فیلتر هوا ماشین در بازار موجود است که در ادامه به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

فیلتر هوای سلولزی یا کاغذی

فیلتر هوای سلولزی یا کاغذی رایج‌‌ترین و پرکاربردترین فیلتر هوا ماشین است که در اکثر خودروها مورد استفاده قرار می گیرد. در این فیلتر از یک کاغذ پلیسه‌دار آکاردئونی جهت جذب بهتر ناخالصی‌های موجود در هوا استفاده می‌شود. یک فریم پلاستیکی نیز سبب ایجاد ثبات در ساختار فیلتر می‌گردد. فیلتر سلولزی نسبت به انواع دیگر فیلتر، قیمت پایین‌تر و عمر مفید کمتری دارد. با این حال، قدرت جذب این فیلتر بالاست و 80 الی 90 درصد ذرات معلق موجود در هوا را به خود جذب می‌کند.

فیلتر هوای اسفنجی

در گذشته، وسایل نقلیه سنگین همچون تراکتورها تنها مورد مصرف فیلتر هوای اسفنجی بودند. در حالی که امروزه این فیلتر در ماشین‌های مسابقه نیز کاربرد وسیعی دارد. فیلتر اسفنجی فیلتری چند لایه است که با تکیه بر فناوری نانو ساخته شده است. برتری این فیلتر نسبت به دیگر فیلترها در دارا بودن یک فریم فلزی و یک بستر پلی‌اورتان است که ذرات موجود در هوا را به خوبی جذب می‌کند. همین امر سبب بالا رفتن قیمت این فیلتر نسبت به فیلتر کاغذی شده است. با این حال فیلتر کاغذی کاربرد بهتری برای اتومبیل‌های شهری دارد.

فیلتر هوای کتان

در میان انواع فیلتر هوای خودرو، بالاترین قیمت متعلق به فیلتر هوای کتان است. این فیلتر از 6 لایه پارچه مخصوص روغنی ساخته شده که بیشترین جذب را به دنبال دارد. فیلترهای کتان عمر مفید بالایی دارند و قابل شستشو هستند. ساختار این فیلترها به گونه‌ای است که موجب تسریع انتقال جریان هوا در سیستم‌های داخلی ماشین خواهند شد. بنابراین نقش پررنگی در بهبود عملکرد و راندمان خودرو شما دارند. ممکن است قیمت بالای این فیلتر، خرید آن را امری غیرضروری و غیراقتصادی جلوه دهد. با این حال، شما می‌توانید با یک بار هزینه برای خرید فیلتر هوا ماشین، از هزینه‌های دیگری همچون استهلاک و تعمیر و نگهداری خودرو در طولانی مدت بکاهید.

با این وجود، حتی بهترین فیلتر هم نیازمند آن است که در مدت زمان مشخصی تعویض شود تا شما را گرفتار خطرات و صدمات احتمالی ناشی از کثیف بودن فیلتر هوای ماشین نگرداند.

اهمیت تعویض دستگاه فیلتر ماشین

همانطور که گفته شد، فیلتر هوا ماشین از ترکیب شدن گردوغبار با سوخت جلوگیری می‌کند. با این حال، پس از مدتی این فیلتر دیگر عملکرد سابق خود را نخواهد داشت. چرا که اگر فیلتر هوای ماشین کثیف باشد، به همراه میزان مشخصی سوخت، هوای کمتری وارد موتور خواهد شد. زیرا بخش عمده‌ فیلتر از گردوغبار پر شده و هوای کمتری به آن ورود می‌کند. این امر سبب سوختن ناقص بنزین شده و مصرف سوخت خودرو را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، ورود حجم زیادی از بنزین نسوخته به هوا، تاثیرات منفی بر روی محیط زیست خواهد داشت. چنین فیلتری به اجزای مختلف موتور خودرو نیز آسیب جدی وارد می‌کند و سبب تخریب سوپاپ‌ها، یاتاقان‌ها، کاتالیزور، سنسور اکسیژن، رینگ‌های پیستون و بدنه ‌داخلی سیلندر خواهد شد. بنابراین لازم است فیلتر هوا ماشین خود را در زمان مقرر تعویض کنید تا هم عمر مفید خودرو افزایش یابد و هم متحمل هزینه‌های اضافی برای تعمیر موتور نشوید. قیمت مناسب فیلتر هوا در مقایسه با قیمت سایر قطعات در خودروهای مختلف همچون قیمت قطعات تندر ۹۰ پلاس و دیگر خودروهای خارجی و داخلی نیز تعویض آن را تسهیل نموده است.

تعویض فیلتر هوا ماشین

بهترین زمان تعویض فیلتر هوا ماشین

معمولا زمان تعویض فیلتر هوا توسط شرکت سازنده خودرو تعیین و در کتابچه تعمیر و نگهداری اتومبیلتان درج می‌شود لذا توصیه می شود که مطابق آنچه در دفترچه درج شده است، عمل نمائید، البته در صورتی که در شرایط آب‌وهوایی پر از گردوغبار مانند مناطق کویری رانندگی می‌کنید، این زمان کوتاه‌تر می‌گردد.

موارد زیر مهم‌ترین علائم کثیفی فیلتر هوای خودرو محسوب می‌شوند. در صورتی که این علائم را مشاهده کردید، احتمالا زمان تعویض فیلتر هوا ماشینتان فرا رسیده است.

          لرزش مداوم موتور

          افت توان موتور

          افزایش مصرف سوخت

          ریپ زدن موتور

          افزایش رسوب بر روی شمع موتور

          طولانی شدن زمان استارت

          افزایش گازهای آلاینده از اگزوز

چگونه فیلتر هوا ماشین را تعویض کنیم؟

با آنکه با مراجعه به تعمیرگاه امکان تعویض فیلتر هوا ماشین برایتان فراهم است، اما خودتان هم می‌توانید به راحتی از پس این کار بربیایید. کافی است طبق دستورالعمل زیر پیش بروید :

          در محلی بدون شیب پارک کنید.

          خودرو را خاموش کرده و صبر کنید تا موتور کاملا خنک شود.

          محل فیلتر هوا را پیدا کنید. اغلب فیلترها داخل یک جعبه پلاستیکی مشکی رنگ به شکل مربع یا مستطیل، بر روی موتور یا در قسمت جلویی آن قرار گرفته‌اند.

          دستگاه فیلتر ماشین را باز کرده و فیلتر کهنه را خارج کنید. (احتمالا برای باز کردن جعبه به پیچ‌گوشتی مناسب نیاز خواهید داشت.)

          داخل جعبه فیلتر را بوسیله یک دستمال که دارای پرز نباشد، بطور کامل از گردو غبار پاک کنید.

          فیلتر جدید را در جعبه قرار دهید.

          درب جعبه را ببندید و پیچ‌ها را کاملا محکم کنید.

چگونه فیلتر ماشین را تعویض کنیم

توجه داشته باشید که اگر فیلتر هوا ماشین به درستی در جایگاه خود قرار نگیرد، درزهای آن به طور کامل مسدود نخواهد شد. در نتیجه هوای ورودی از میان درزها وارد موتور شده و عمل فیلتراسیون به درستی انجام نخواهد گرفت.

قیمت فیلتر هوا ماشین

بطور کلی می‌توان گفت که فیلتر هوا ماشین قطعه نسبتا ارزان قیمتی است. همین موضوع تعویض آن را به امری ساده برای رانندگان تبدیل کرده است. اما متاسفانه ممکن است شما برای صرف هزینه بسیار کمتر و به ترغیب برخی افراد سودجو، به سمت خرید فیلترهای بسیار ارزان قیمت و نامرغوب بروید. این فیلترها فاقد مشخصه استاندارد بوده و از مواد اولیه نا‌مناسب تهیه می‌شوند که تاثیرات مخربی بر روی خودرو شما خواهند داشت. بنابراین توصیه می‌کنیم که حتما از فیلترهای مرغوب رنو و یا معتبرترین تولید کنندگان فیلتر خودرو استفاده کنید. قیمت قطعات خودروهای داخلی و حتی خارجی موجود در ایران همچون قیمت قطعات تندر 90 پارس خودرو و یا سایر خودروهای شناخته‌شده معمولا مناسب هستند. از سوی دیگر نیز به دلیل رعایت استانداردهای لازم در خط تولید فیلتر هوا خودروهای فوق، با یک بار هزینه برای خرید آن، می‌توانید از صرف هزینه‌های گزاف ناشی از آسیب موتور و سایر قسمت‌های اتومبیل خود جلوگیری کنید.

قیمت فیلتر ماشین

سخن پایانی

همان اندازه که به تنفس صحیح خود اهمیت می‌دهید، لازم است به فکر تنفس بی‌نقص اتومبیلتان نیز باشید. بنابراین سعی کنید در فواصل زمانی مشخص، فیلتر هوا ماشین خود را چک کنید. در صورتی که قابل تمیز کردن بود، می‌توانید طبق دستورالعمل گفته شده آن را به راحتی تمیز کنید. در غیر این صورت حتما نسبت به تعویض فیلتر هوا ماشینتان اقدام کنید تا در طولانی مدت گرفتار هزینه‌های ناشی از آسیب‌ به موتور خودرو نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *