Shopping Cart

به وبسایت رنویار خوش آمدید!

ارتباط با ما :۰۲۱۸۸۸۲۸۴۲۶

همه چیز درباره دسته موتور خودرو

همه چیز درباره دسته موتور خودرودسته موتور خودرو چیستهمه چیز درباره دسته موتور خودرو، دسته موتور قطعه‌ای است که موتور خودرو را در جای خود و در تعادل نگه می‌دارد. برای دریافت اطلاعات بیشتر کلیک کنید

اگر با دنیای مکانیک اتومبیل آشنا نباشید، اصطلاح “دسته موتور خودرو” ممکن است کمی برای شما غریبه باشد. این قطعه کمتر شناخته شده، نقشی حیاتی در عملکرد خودرو شما دارد و اگر دچار خرابی یا مشکل شود موجب بروز برخی مشکلات در رانندگی یا کنترل خودرو خواهد شد. اگر اطلاعات کافی و مناسب مربوط به دسته موتور خودرو و انواع مشکلاتی که می‌تواند به آن مربوط باشد داشته‌ باشید، می‌توانید خود و اتومبیلتان را در برابر خطراتی که ممکن است پیش بیاید محافظت کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات خود را درباره دسته موتور تقویت کنید.

 

کاربرد دسته موتور خودرو چیست؟

در یک جمله می‌توان گفت دسته موتور قطعه‌ای است که موتور خودرو را در جای خود و در تعادل نگه می‌دارد. از آنجا که گیربکس و موتور به هم متصل هستند، به قطعه‌ای نیاز دارند که از حرکت آن‌ها جلوگیری کند. معمولا در خودروها یک دسته نگهدارنده گیربکس و دو یا سه دسته نگهدارنده موتور وجود دارد.

برای این که همه چیز در جای خود ثابت بماند، یکی از دسته موتورها به قاب بدنه خودرو متصل می‌شود، در حالی که دیگری به صورت فیزیکی موتور را در جای خود نگه می‌دارد تا لرزش زیادی نداشته باشد. این قطعه کمک می‌کند لرزشی که هنگام رانندگی احساس می‌کنید کاهش یابد و تجربه‌ای از یک سواری بسیار نرم داشته باشید.

 

در ساخت دسته موتور معمولا از لاستیک استفاده می‌شود تا در برخورد با قاب ماشین باعث ایجاد ضربه و صدا نشود. نمونه‌های رایج‌تر از لاستیک تو پُر و جامد ساخته می‌شوند اما مدل‌هایی وجود دارد که به صورت تو خالی ساخته می‌شود و آن را را با مواد مایع پر می‌کنند تا در کاهش لرزش بهتر عمل کند.

دسته موتور رنو

 

عمر مفید دسته موتور، چقدر برای تعویض آن وقت داریم؟!

فرسایش دسته موتور خودرو به مدت زمانی که از عمر آن گذشته و البته نحوه رانندگی شما بستگی دارد. در خودروهایی که دنده دستی (غیر اتومات) دارند، بسته به استفاده نادرست از سیستم انتقال قدرت و در واقع تعویض نادرست و نا‌به‌جای دنده، احتمال شکستن  و خراب شدن دسته موتور بیشتر است.

عمر مفید دسته موتور بسته به مکان زندگی شما نیز کمی متفاوت خواهد بود. درست مانند تایر‌های قدیمی، دسته موتور هم با گذر زمان خشک شده و دچار پوسیدگی و ترک می‌شود. دسته موتوری که از لاستیک تو پر ساخته شده ممکن است تا حدی پاره شود و همچنان خوب کار کند، اما ایجاد پارگی در دسته موتوری که از مایع پر شده باعث نشت مایع می‌شود و دیگر نمی‌تواند در کاهش لرزش ناشی از فعالیت موتور خوب عمل کند.

 

به طور کلی بازه زمانی دقیقی برای جایگزینی دسته موتور وجود ندارد اما یک دسته موتور نرمال باید قبل از پوسیدگی و خشک شدن یا خرابی ناشی از به پایان رسیدن عمر مفید، 5 تا 10 سال به خوبی کار کند. دسته موتور می‌تواند در اثر برخورد شدید خودرو، چرخش بیش از حد دنده‌ها، ول کردن ناگهانی کلاچ یا ترمز گرفتن قبل از شروع حرکت (تِیکاف!) دچار آسیب شود.

اگر دسته موتور بر اثر تعویض شدید دنده آسیب ببیند، ممکن است قطعات یدکی تندر ۹۰  موجب خرابی دسته‌های انتقال بشود. آسیب‌های جانبی وارد بر دسته موتور می‌تواند باعث شود این قطعه حتی زودتر از یک سال خراب شود. مثلا اگر روغن موتور یا دیگر مایعات سیستم خودرو نشتی داشته باشد و روی دسته موتور بچکد، می‌تواند موجب پوسیدگی و خرابی زودرس آن بشود.

اهمیت دسته موتور

5 نشانه خرابی دسته موتور

خبر خوب این که دسته موتور نیاز به اقدامات نگهداری خاصی ندارد، اما متاسفانه معمولا در فاصله سال پنجم تا هفتم استفاده به مشکل می‌خورد و از آنجا که امکان تعمیر آن فراهم نیست، باید آن را به طور کامل تعویض کنید.

در ادامه پنج نشانه اصلی خرابی دسته موتور را برای شما شرح داده‌ایم:

 

1. صدای اضافی

متداول‌ترین علامت خرابی دسته موتور ایجاد صدای زیاد در موتور خودرو است. برای شنیدن هرگونه صدای عجیب و غریب مانند صدای ضربه زدن یا تق تق گوش به زنگ باشید، زیرا چنین صدایی به وضوح نشان‌دهنده وجود مشکل است. البته هر سر و صدایی به طور مستقیم به دسته موتور ارتباط ندارد، اما تقریبا به طور قطع به مشکلی مربوط می‌شود که نیاز به توجه دارد.

2. لرزش

همان‌طور که پیش از این گفتیم، دسته موتور طراحی شده تا موتور را سر جای خود نگه دارد. یکی از اولین نشانه‌هایی که به شما می‌گوید زمان آن رسیده دسته موتور خودروی خود را عوض کنید، احساس لرزش بیش از حد معمول است. اگرچه خودرو ممکن است صداهایی ایجاد کند که به نظر می‌رسد از لرزیدن چیزی حاصل می‌شود، اما لرزشی که اینجا از آن صحبت می‌کنیم کاملا در خودرو احساس می‌شود.

خرابی یا آسیب‌دیدگی دسته موتور ممکن است باعث کاهش اثر جذب لرزش شود؛ در این صورت لرزش و صدای موتور از طریق شاسی به داخل کابین منتقل می‌شود.

3. عدم توازن

موتور خودرو شما یک ماشین مکانیکی کاملا دقیق و پیچیده است. یکی از مهم‌ترین نقش‌های دسته موتور این است که موتور را به طور صحیح در یک راستا و متوازن با بقیه اجزا قرار دهد. از این طریق اطمینان حاصل می‌شود که ارتفاع موتور در تمامی جهات یکسان است.

اگر حس کنید موتور خودرو به یک طرف متمایل است و در جای خود قرار ندارد، با احتمال بسیار زیادی باید برای خرید یک دسته موتور جدید اقدام کنید. این علامت را می‌توانید با یک بررسی بصری ساده زیر کاپوت تشخیص دهید. اگر پیش از آن که کج شدن باعث آسیب رسیدن به موتور شود از آن مطلع شوید، در هزینه و زمان خود صرفه‌جویی قابل توجهی کرده‌اید.

4. بروز آسیب در تسمه‌ها و شلنگ‌ها

خرابی دسته موتور همچنین می‌تواند منجر به آسیب‌دیدگی تسمه‌های فن یا شلنگ رادیاتور یا هر دو شود. اگرچه این حالت معمولا در سرعت‌های بالا اتفاق می‌افتد اما مهم است که تسمه‌ها و شلنگ‌های خودرو را از نظر آسیب‌دیدگی بررسی کنید.

5. بروز آسیب در موتور

این مورد بیش از آن که یک علامت باشد، یک نتیجه است. در صورتی که اتصال بین موتور و دسته موتور به طور کلی از بین برود، نقطه اتکای موتور از آن سمت به طور کامل از بین می‌رود و باعث می‌شود موتور از یک سمت به سمت دیگر حرکت کند و جابه‌جا شود.

علایم خرابی دسته موتور

چرا تعویض دسته موتور حیاتی است؟

اگر دسته موتور خودروی شما خراب شود و نتوانید به موقع آن را تعویض کنید ممکن است تمام خودرو آسیب ببیند. جابه‌جایی موتور سنگین زیر کاپوت، می‌تواند به سایر اجزای خودرو ضربه بزند. طبیعتا این امر باعث ایجاد سایش و خراش‌های نامعقول موتور و گیربکس هم می‌شود.

اولین کاری که باید در صورت مشاهده مشکل احتمالی در دسته موتور خود انجام دهید، این است که ماشین را پیش یک تعمیرکار ببرید.

جمع‌بندی

همانطور که در طول مقاله متوجه شدید، وجود دسته موتور کارآمد برای کارکرد صحیح و سالم خودرو شما ضروری است. پس در صورت فرسوده شدن دسته موتور خودرو، حتما پیش از آن که کارآیی خود را از دست بدهد و به خودرو شما آسیب بزند به فکر تعویض آن باشید. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *