Shopping Cart

به وبسایت رنویار خوش آمدید!

ارتباط با ما :۰۲۱۸۸۸۲۸۴۲۶

کنیستر، مهم ترین دلیل کاهش آلودگی هوا

کنیستر، مهم ترین دلیل کاهش آلودگی هواکنیستر، مهم ترین دلیل کاهش آلودگی هواکنستیر یکی از بخش‌های مهم در خودرو به شمار می‌رود که باید در زمان مناسب تعویض شود و در کاهش آلودگی هوا تاثیر بسزایی دارد.

در سال‌های اخیر آلودگی هوا به یکی از مهمترین مشکلات شهرهای بزرگ تبدیل شده و برای مرتفع ساختن آن راه‌ حل‌های مختلفی ارائه شده است. یکی از راه حل‌هایی که برای حل این مشکل مطرح شده، استفاده از قطعه ای به نام کنیستر در خودروهای بنزینی است. این قطعه دارای دو شلنگ و یک شیر برقی است، یکی از شلنگ‌ها به موتور وصل شده که در زمان روشن بودن موتور خودرو، بخار بنزین به موتور راه یافته و می سوزد. با توجه به پر اهمیت بودن این قطعه در خودرو قصد داریم تا به طور کامل درباره آن در این مطلب صحبت کنیم تا بیشتر با آن و نقشی که در خودرو دارد، آشنا شوید.  

کنیستر (منبع ذخیره بخار بنزین) چیست؟

کنستیر یکی از بخش‌های مهم در خودرو به شمار می‌رود و همانطور که پیشتر گفتیم در کاهش آلودگی هوا تاثیر بسزایی دارد. کنیستر یا منبع ذخیره بخار بنزین، یک مخزن مملو از ذغال فعال است که سیستم عملکردی آن به این صورت است، که یک شلنگ ورودی بنزین از باک و یک شلنگ خروجی به سمت موتور دارد و باعث جلوگیری از ورود بخارهای بنزین به هوا می‌گردد. این قطعه در حقیقت بخار بنزین که در باک بوجود می آید را احیا کرده تا مجددا مورد استفاده قرار بگیرد. البته کنیستر قابلیت‌های دیگری هم دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

سه مزیت اصلی کنیستر در خودرو:

          کاهش آسیب زیست محیطی

·         ارتقاء ایمنی خودرو

·         بهینه شدن مصرف سوخت

مزیت های اصلی کنیستر

سوخت رسانی خودرو

سیستم سوخت رسانی در خودروها، تزریق مخلوطی از هوا و سوخت بهینه شده به موتور در زمان‌های مختلف است. این کار باید به تناسب عملکرد موتور ماشین در هر لحظه انجام شود. به این صورت که سوخت رسانی باید متناسب با زمان‌های مختلف نظیر استارت اولیه، پس از استارت و گرم شدن موتور، هنگام به حرکت درآمدن و شتاب گیری خودرو با سرعت‌های متفاوت انجام گیرد. خالی از لطف نیست که بدانید به طور کلی سیستم‌های سوخت رسانی به 2 دسته کلی کاربراتوری و انژکتوری تقسیم می‌شوند. از دهه 80 میلادی به بعد خودروسازان به فکر مدیریت بهینه سوخت در خودروها افتادند، چرا که درغیر این‌صورت صنعت خودرو قادر به سازگاری با قوانین زیست محیطی نبوده و باعث آسیب‌رسانی به محیط زیست می‌شود.

 

عملکرد کنیستر بر مصرف سوخت خودرو

حال نوبت به آن رسیده که با نحوه عملکرد کنیستر آشنا شویم. این قطعه در خودروهای بنزینی وجود دارد و وظیفه آن جذب بخارهای بنزین است. کنیستر متشکل از موادی از جنس کربن متخلخل است که به دلیل دارا بودن سطوح مشبک می‌تواند همچون یک اسفنج بخارهای بنزین را به خود جذب کند. مخزن کنیستر شبیه به استوانه بوده و بر روی آن سه خروجی وجود دارد. دو خروجی به صورت لوله‌ای است که یکی از آن‌ها به باک خودرو متصل بوده و دیگری با منیفولد هوا در ارتباط است.

 

علایم خرابی کنیستر

علائم خرابی کنیستر

برای تشخیص خرابی کنیستر باید به علائمی ‌نظیر بوی بنزین و صدای تق تق در ماشین توجه داشته باشید. برای اینکه به طور دقیق بتوانید به تشخیص علائم خرابی کنیستر دست پیدا کنید، در ادامه این مطلب به ترتیب درباره هر کدام از علائم اطلاعاتی را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

 روشن شدن چراغ چک خودرو

زمانی که ماشین را بوسیله عیب یاب بررسی می‌کنید، کد خطای شیر برقی کنیستر قابل مشاهده است.

 استشمام بوی بنزین

یکی دیگر از راه‌های تشخیص علائم خرابی کنیستر، بوی بنزین است. در صورتی که به طور مداوم بوی بنزین را احساس می‌کنید، ممکن است که مشکل از شلنگ‌های متصل به باک بنزین، درب باک و یا حتی مخزن بنزین خودرو باشد. این درحالی‌ است که اگر بوی بنزین را هر از گاهی استشمام می‌کنید، می‌تواند دلیلی بر خرابی کنیستر در خودرو شما باشد.

صدای تق و تق خودرو

همانطور که گفتیم یکی دیگر از علائم شناسایی خرابی کنیستر صدای تق تق در قسمت عقب ماشین است. در صورتی که کنیستر در خودرو شما دچار مشکل شده باشد، باک دچار جمع شدگی می شود و هر بار که به جای خود بر می گردد، صدای تق ایجاد می کند که باید برای رفع آن سریعا اقدام نمایید.

 اختلال در عملکرد موتور

از آنجایی که این قطعه از طریق دریچه تصفیه مستقیما به موتور خودرو متصل است، هنگام بروز ایراد برای این قطعه ممکن است که عملکرد خودرو با مشکل روبرو شود، به عنوان مثال ممکن است در اثر خرابی شیر برقی کنیستر، دور موتور در هنگامیکه پدال گاز فشرده نشده است، افزایش یابد، از همین‌رو به محض اینکه با اشکلال فنی در عملکرد موتور خودرو مواجه شدید، حتما به یک مختصص تعمیر خودرو مراجعه کنید.

نشانه های خرابی کنیستر

حرف آخر

در این مطلب سعی شد تا درباره کنیستر یا در حقیقت همان منبع ذخیره بخار بنزین صبحت شود. پیشنهاد می‌شود برای خرید این قطعه حتما به نمایندگی‌های رسمی ‌فروش قطعات خودرو سر بزنید. فروشگاه اینترنتی قطعات اصلی رنو به عنوان یکی از مراکز معتبر در فروش قطعات اصلی رنو در ایران به شمار می‌رود که می‌توانید برای خرید هرگونه قطعه خودرو خود به آن مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *