Shopping Cart

به وبسایت رنویار خوش آمدید!

ارتباط با ما :۰۲۱۸۸۸۲۸۴۲۶

همه چیز در مورد میله موج گیر و سیستم تعلیق خودرو

همه چیز در مورد میله موج گیر و سیستم تعلیق خودرومیله موج گیرمیله موج گیر یک میله فولادی است که در دو سر خود دارای عایق‌ های ارتعاشی به‌ نام بوش است و به جلوگیری از چپ شدن خودرو و حفظ تعادل آن در پیچ ‌های تند و حرکات مارپیچی کمک می‌کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

در ساخت خودروها قطعات مختلفی به‌کار می‌رود که هرکدام از لحظه روشن شدن و به‌حرکت درآمدن تا لحظه خاموش شدن خودرو وظایف خود را انجام می‌دهند.

سیستم تعلیق یکی از سیستم‌ها خودرو بوده که از اجزاء مختلفی مانند فنر، کمک‌فنر، سیبک، طبق، بوش، استرات (Strut) و میله موج گیر تشکیل شده است و به حفظ تعادل خوردو کمک می‌کند. یکی از قطعات این سیستم که اهمیت بالایی دارد، میله موج گیر است که به آن میله ضدغلتش یا میله تعادل نیز می‌گویند.

ما در این مقاله سعی کرده‌ایم تا در مورد یکی از تاثیرگذارترین قطعات موجود در خودرو به‌ نام “میله موج‌ گیر” صحبت کرده و نحوه عملکرد آن در خودرو را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید تا اطلاعات خود را درباره این قطعه، بیشتر کنید. 

 میله موج گیر خودرو

میله موج گیر چیست؟

میله موج گیر از یک میله فولادی ساخته شده که در دوسر خود دارای عایق‌های ارتعاشی به‌نام «بوش» است و به جلوگیری از چپ شدن خودرو و حفظ تعادل آن در پیچ‌های تند و حرکات مارپیچی کمک می‌کند. حتی زمانی که خودرو در دست‌انداز می‌افتد و یکی از تایرها بالاتر یا پایین‌تر از دیگری قرار می‌گیرد، این قطعه با پیچیده‌شدن خود و تقسیم نیرو بین چرخ‌ها از چرخیدن خودرو حول محور طولی جلوگیری می‌کند.

عملکرد این قطعه از این جهت اهمیت بالایی دارد که با امنیت و حفظ سلامت سرنیشنان خودرو به طور مستقیم در ارتباط است. این میله علاوه‌بر حفظ تعادل در پیچ‌ها، کمک زیادی به جلوگیری از تکان‌های شدید و خشک در ناهمواری‌های سطح جاده‌ها یا خیابان‌ها و تبدیل آن به یک حرکت نرم طراحی و ساخته شده است. 

 اهمیت میله موجگیر

کاربرد میله موج گیر

وظیفه این قطعه، تقسیم نیرو بین چرخ‌ها و حفظ تعادل خودرو است. هنگامی که خورو در حین حرکت به یک سمت ‌می‌پیچد، بدنه خودرو و بوش‌ها به جهت مخالف کشیده می‌شوند. میله موج گیر که در این حالت کاملا پیچیده شده است، در برابر پیچش به‌وجود آمده مقاومت کرده و کنترل خودرو را حفظ می‌نماید.

به طور کلی کاربردهای میله موج گیر عبارت‌اند از:

حفظ تعادل خودرو

جلوگیری از چپ شدن خودرو

کاهش تکان‌های شدید خودرو در مسیرهای ناهموار

تنظیم بودن میله موج گیر بسیار حائز اهمیت است و در صورتی که خیلی محکم شده باشد، در هنگام پیچیدن ممکن است یکی از چرخ‌ها از زمین جدا شود. همچنین اگر میله به اندازه کافی محکم نباشد یا شل باشد، خودور تعادل خود را از دست می‌دهد. در نظر داشته باشید که در هنگام تعویض یا تنظیم میله موج گیر حتما به یک کارشناس و متخصص خودرو مراجعه نمایید.

این موضوع در مورد کیفیت قطعه نیز صدق می‌کند، استفاده از قطعه نامرغوب موجب می‌گردد در پیچ‌های تند و حرکات مارپیچی، عمل تعلیق به درستی انجام نشود. شما می‌توانید برای خرید قطعات مرغوب و اصل به فروشگاه لوازم یدکی رنو مراجعه نمایید.

 تنظیم میله موج گیر

علائم خرابی میله موج گیر یا میل تعادل

سیستم تعلیق همواره فشار و بار زیادی را تحمل می‌کند و همین امر موجب اصطهلاک بالای قطعات به‌کار رفته در آن و در نهایت خرابی آن‌ها می‌شود. یکی از قطعاتی که مستقیما با میله موج گیر در ارتباط است سیبک‌ها هستند. سیبک یک قطعه کروی‌شکل است که درون یک محفظه فولادی قرار دارد و به آن یک بازو متصل شده است. قطعات خودرو هرکدام مدت زمان مصرف خود را دارند و پس از مدتی منقضی می‌شوند و باید قطعه سالم و جدید جایگزین آن‌ها شود. البته سیبک‌ها قطعات مقاومی هستند و همچنین گردگیرهای آن‌ها خراب یا معیوب شدن آن‌ها را به حداقل می‌رسانند. اما در محل اتصال به‌دلیل نفوذ گرد و غبار، خاک، آب و از بین رفتن محیط گریسی اقلب لق می‌شوند و اصطحکاک بیش از حد موجب خوردگی و در نهایت خرابی آن‌ها می‌گردد.

قبل‌تر اشاره کردیم که دوسر میله موج گیر دارای بوش است که این بوش‌ها وظیفه نگه‌داشتن میله را به عهده دارند، بنابراین وقتی این بوش‌ها خراب شوند مستقیما روی غربیلک فرمان تاثیر می‌گذارند و به اصطلاح می‌گویند «فرمان می‌زند».

بوش‌ها تاثیر زیادی در بی‌صدا کارکردن سیستم تعلیق دارند، پس صدای اضافی از سمت بوش‌ها ممکن است نشانه خرابی آن‌ها باشد.

به‌طور خلاصه خرابی میله موج گیر شامل موارد زیر است:

لرزش شدید فرمان

صداهای اضافی از بوش‌ها و کمک‌ها

ضربه وارد شدن به فرمان هنگام چرخاندن آن

حرکات سفت خودرو در مسیرهای ناهموار و دست‌اندازها

همچنین اگر هنگام چرخاندن فرمان، احساس می‌کنید به آن ضربه وارد می‌شود یا صدای «تق‌تق» ایجاد می‌شود، حتما توسط یک کارشناس یا تعمیرکار خودرو میله موج گیر خودرو خود را مورد بررسی قرار دهید.

 

نمایی از میله موجگیر

در چند خط بخوانید

در این مقاله درمورد سیستم تعلیق خودرو و به‌طور اختصاصی درباره میله موج گیر یا میله تعادل که یکی از مهم‌ترین اجزاء سیستم تعلیق خودرو است صحبت شد که تنظیم بودن آن و استفاده از قطعه اصل و مرغوب تاثیر بسیار زیادی در بهبود عملکرد این سیستم و حفظ ایمنی و سلامت سرنشینان خودرو دارد. 

آیا تاکنون این مشکل برای خودروی شما به‌وجود آمده است؟ تجربه خود را برای ما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *